Běh v zimě

Jen si tak vyběhnout ven a provětrat hlavu? Ani v zimě a při minusových teplotách rozhodně není běhání tabu.

Jak říká zakladatel běžecké školy Miloš Škorpil: „Začít běhat v zimě není o nic těžší než po zbytek roku, protože nejsložitější je vždycky poprvé zvednout zadek a vyrazit ven. Pak už, pokud to člověk nepřežene s tempem, všechno běží samospádem.“

DÝCHEJTE V KLIDU

„Mrazivý vzduch sám o sobě pro běhání problematický není. Jde spíše o intenzitu, s jakou se do běhání vrhnete. Pokud poběžíte tak, že budete normálně dýchat, nic nehrozí,“ říká jeden z našich předních běžců s tím, že je důležité vyběhnout zvolna a na tempu přidávat až po pěti až deseti minutách.

„Tak se zahřejete, prokrvíte, prokysličíte a tělo bude lépe reagovat na vaši snahu o tempo. To se týká i dýchání – bez prokysličení svaly tuhnou, vy zpomalujete, potíte se, a než se dostanete domů, vystydnete a nastydnete,“ dodává.

Je pak ale kašel a rýma důvodem k tomu, přestat úplně běhat? Prý ne nutně. Pokud se na to cítíte, běhejte. Má to ale pár podmínek. „Když máte rýmu nebo kašel, běžte zvolna, abyste se prohřáli. Důležité je neprochladnout, takže by běh neměl být delší než půl až tři čtvrtě hodiny. Co nejdříve po tréninku by měla následovat sprcha, převlečení do suchého a teplý čaj,“ vyjmenovává Miloš Škorpil.

VYBAVTE SE

Co v zimě rozhodně nesmíte podcenit, je heslo „vidět a být viděn“. Samozřejmostí je proto čelovka a oblečení s reflexními prvky nebo reflexní pásky. Jinak stačí funkční oblečení s tím, že se během zahřejete. Oblékejte se tak, abyste – až vyjdete z domu – cítili mírný chlad, který brzy zmizí.

Více se pak zaměřte na obouvání. „Je-li sníh či náledí, hodí se trailová obuv, ale poslouží i silniční, když si na ni dáte nesmeky. Jinak je třeba tempo, jímž běžíte, přizpůsobit povrchu, protože ani ty nejlepší boty vás neuchrání před uklouznutím. Pokud jde o milovníky barefoot neboli minimalistických bot, i ty se vyrábějí s trailovou podrážkou,“ říká odborník.

KOMBINUJTE

A nakonec ještě jedno doporučení: nezůstávejte pouze u běhání. „Pro člověka, který sportuje proto, aby se cítil dobře, byl zdravý a v dobré fyzické kondici, je ideální sporty kombinovat.

Díky tomu ani vaše tělo ‚nezleniví‘. Nutíte ho totiž zapojovat různé svalové skupiny, být stále ve střehu, čímž se zvyšuje intenzita tréninku, aniž byste na ní cíleně pracovali,“ dodává Miloš Škorpil.

Článek vyšel v časopise Dieta 01/2016.


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.