Cvičením proti fibromyalgii: Jak se vyrovnat s chronickou bolestí a únavou

Život je pro vás o poznání těžší, když trpíte fibromyalgií. Lidi s touto diagnózou bolí všechno víc než ostatní. Tato chronická nemoc ovlivňuje doslova každou minutu života. Jste unavení, v hlavě máte místo myšlenek jakousi podivnou mlhovinu. Jak z toho ven?

Už samo vědomí toho, že trpíte fibromyalgií (FM), je dost špatné. O to hůře se můžete cítit, když se k tomu přidají další příznaky – od únavy až po depresi. Tyto „doplňky“ zasahují do vztahů, pracovního nasazení a fyzického, emocionálního a mentálního zdraví. Fibromyalgie se bohužel nedá úplně vyléčit. Musíte se s ní naučit žít a snažit se příznaky alespoň zmírnit. Úlevu přináší kombinace léků a určitého životního stylu. A o něm to tentokrát je.

Sex pod drobnohledem

Většina FM žen trápí během menstruace nebo při sexu bolest. Ta společně se ztuhlostí svalů jim brání prožít sexuální akt skutečně naplno. To vede k dalším potížím, jež spadají do oblasti psychologie. Pozvolna se narušuje sebevědomí, sebevnímání, cítíte se neatraktivní, nehezké, nepřitažlivé, nesexy. Touha bere zasvé…

Dámy, pokud jste zabředly do některého z výše popsaných problémů, nazrály jste pro návštěvu lékaře. Vaše sexuální zdraví je totiž stejně důležité jako to fyzické, mentální i emocionální. A odborník sexuolog vám pomůže nejen vyřešit problém, ale doporučí i cesty, jak posílit libido a sebedůvěru a jak lépe zvládnout bolest a diskomfort.

Cesta přírodou

Hory zeleniny, kopce ovoce, mraky celozrnných potravin, oblázky libového masa a řeky mléka vám nejlépe pomohou dostat se celkově do formy. Máte-li tělo rozladěné FM, pak byste se měli vyhnout následujícím složkám potravy opravdu velkým obloukem:
a) nitrátům (konzervují klobásy nebo šunku), b) aspartamu, c) cukru.

To chce klid

Fibromyalgie umí výrazně ovlivnit mozek, když má nemoc navrch, doslova jej zatáhne mlhou a schopnost jasného myšlení je tatam. Spirála se roztáčí – jen pomyšlení na to, že nemůžete jasně myslet a provést jednoduché úkoly, způsobuje další frustraci a zhoršení stavu. Vytrvalý stres dokáže vycucnout váš endokrinní systém a změnit hladinu hormonů. A to vede k dalším potížím.

V momentě, kdy nemáte žádné potíže a nejste unavení, se často zbytečně přepínáte. Nic proti tomu, jste-li zdraví, tlak nějakou dobu vydržíte. Máte-li FM, může být příliš velká dávka úkolů doslova likvidační. V tomto případě méně znamená pro vaše zdraví více. Metod, jak se zbavit stresu, je mnoho. Mezi nejúčinnější při FM patří nácvik dýchacích a uvolňovacích technik, meditace, aromaterapie a biofeedback. Promluvte si také se svým nadřízeným o své nemoci a domluvte se na eventuální změně pracovní náplně nebo zkrácení pracovní doby. Pomáhá i kognitivně-behaviorální terapie. Tato forma psychoterapie pracuje s myšlenkovými rituály, zjistí, na co psychicky máte, co už je nad vaše síly a jak se s tím srovnat.

Volte správné doplňky

Vydatnými pomocníky jsou hořčík a L-carnitin. Hořčík snižuje nervové dráždění a svalovou bolest na únosnou míru. Rovněž působí proti křečím. Rovnice je jednoduchá: čím méně minerálů v těle, tím větší zakoušíte bolest. Hořčík je v těle zpracován na ATP, molekulu energie, která pomáhá tělu zbavit se únavy. Acetyl-L-carnitin se používá k posílení paměti, zlepšení nálady a koncentrace, které často souvisejí právě s fibromyalgií.

Vyzkoušejte všechny možnosti

Celé tělo bolí a některá místa na něm dokonce ještě o hodně víc. Vyzkoušejte, co vám od bolesti nejvíce uleví. Vydejte se touto cestou. Podle zkušeností pomáhá vodoléčba, lehká forma aerobiku, horké nebo studené obklady, akupunktura či chiropraktická
manipulace. Všechny vyjmenované metody mohou pomoci zlepšit stav a zmírnit bolest a zároveň zvýšit svalový tonus a pohyblivost. Některým lidem pomáhá i masáž. Jsou ale i takoví pacienti s FM, kteří se i po lehké masáži cítí, jako kdyby
je přejel parní válec. Co vám nejvíce pomáhá, zjistíte bohužel pouze metodou pokus omyl.

Spánek nad zlato

Bolest, stres, strach z věcí budoucích dokážou pěkně narušit spánek. Při FM navíc potřebujete dostat pod kontrolu tu příšerku,
která vám sedí v zádech v kteroukoli chvíli: únavu. Poraďte se s lékařem o možnosti léků na spaní, eventuálně zkuste následující triky pro dobrý spánek:
a) Přeměňte svoji ložnici v komfortní svatyni spánku, pokud možno zredukujte nežádoucí zvuky a teplotu nalaďte na příjemných 17–18 °C.
b) Dejte si každý večer před odchodem na lůžko příjemnou relaxační koupel a k snědku jen něco lehkého.
c) Lůžkoviny povlečte do chladivých povlaků z přírodních materiálů. Nejvhodnější je pro tyto účely bavlna, pro horké léto satén, v zimě pak flanel.
d) Snažte se uléhat a vstávat vždycky ve stejnou dobu. To platí samozřejmě také pro víkendy a prázdniny!
e) Lehký spánek po obědě neuškodí. Musí být ale krátký a vstávat byste měli, než odbije třetí hodina.
f) Alkohol, kouření a káva jsou nepřáteli spánku. Poslední kávu, pokud ji musíte mít, pijte nejpozději ve 14 hodin.
g) To není nic pro mne! Řekněte si vždycky, když uvidíte na jídelním lístku tučnou pečínku nebo jídlo kořeněné ve stylu „sněz a shoř“. Vyhnete se tak bušení srdce a bolení žaludku.

Cvičit, cvičit, cvičit

Pohyb je samozřejmě vhodný pro všechny, ale máte-li fibromyalgii, pomáhá vám ještě mnohem vydatněji – rozhýbá vás po ránu, kdy máte ztuhlé svaly, a přinese úlevu, pokud trpíte i syndromem neklidných nohou. Pravidelný pohyb, a nezáleží na tom, na jaké úrovni jej provádíte, prostě jak vám to vyhovuje, dokáže zlepšit náladu, zmírnit bolest, zvýšit kvalitu spánku, snížit únavu, zrychlit krevní oběh a posílit srdce.
Aktivity doporučené při FM: strečink, chůze, jóga, cyklistika, plavání, aquaaerobik, lehké posilování.
Pozor, to všechno je třeba provádět po malých krůčcích a až po konzultaci s lékařem! Myslete na své limity a nepokoušejte se je překračovat!

----
Zdroj: Moje psychologie
Odborná spolupráce: MUDr. Hana Jarošová, Klinika bolesti zad a fibromyalgie v Říčanech


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.