CYKLOMÁNIE

Hledáte cestu, jak zlepšit fyzickou kondici a zhubnout, ale při slově fitness centrum máte závrať? Vraťte se ke kořenům a zkuste to, co jste nejspíš milovali jako malé děti. Na kole můžete navíc jezdit i s velkou nadváhou nebo nemocnými klouby.

Stejně jako v případě jiných sportů i u cyklistiky platí, že všechno začíná kvalitním vybavením. Jízdní kola procházejí neustálým vývojem a jízda na nich je stále snazší a pohodlnější.

Důsledkem snahy co nejvíc přizpůsobit bicykly potřebám různě laděných uživatelů je ovšem takové množství kol na trhu, že z toho jde člověku hlava kolem. A vybrat z těch všech možností tu pravou pro vás? Chce to trochu trpělivosti, ale jde to. Podle Martina Vernera ze Ski a Bike Centra Radotín začíná celý proces tím, že se rozhodnete, jakým cyklistou chcete být, a úměrně tomu pak koupíte veškeré potřebné vybavení. Zkrátka a dobře, pokud chcete kolo jenom na pár vyjížděk ročně, a to ještě víceméně kolem místa, kde bydlíte, nebo do nejbližšího supermarketu či restaurace, můžete si pořídit levné hypermarketové kolo v ceně kolem pěti až sedmi tisíc korun. Takové kolo je obvykle dost těžké, jeho životnost sporná, ale na krátký výlet párkrát za sezonu postačí.

JAK SI DOBŘE VYBRAT

Jestliže chcete jezdit rekreačně, ale o něco vážněji, poohlížejte se po kolech kolem 10 tisíc korun. „Takové kolo už má obvykle slušný rám i komponenty, které při rekreačním jezdění vydrží,“ říká Martin Verner. Pokud to s cyklistikou myslíte opravdu vážně a případně se dokonce chcete v budoucnu zúčastnit nějakého závodu, dolní hranice pro pořízení kola je kolem 25 nebo 30 tisíc.
Podle odborníka je přitom právě kvalita kola to, co většinu lidí odrazuje od jezdění. Když máte alespoň jednou možnost svézt se na skutečně kvalitním kole, pochopíte rozdíly. Jsou znát hlavně u váhy bicyklu (při jízdě v kopcích), kvality řazení a brzdění. Některé prodejny pořádají bezplatná testování, na nichž si můžete vyzkoušet i více modelů jízdních kol různých kategorií. „Takto můžete nejsnáze najít typ kola, který vám bude nejvíc vyhovovat a přinese největší požitek z jízdy,“ říká Martin Verner.

HORSKÉ, TREKOVÉ, NEBO DO MĚSTA?

Než se vůbec vydáte do prodejny na nákupy, měli byste si zodpovědět důležitou otázku, v jakém terénu vlastně hodláte na kole jezdit. Většina lidí si v domnění, že jde o nejlepší možnou investici, pořizuje kolo horské. Pokud budete jezdit hlavně mimo silnice, dá se to pochopit. V opačném případě je to cesta do pekla a s cyklistikou nejspíš brzy seknete. Horské kolo bude vždycky pomalejší a těžší – ve stejné cenové kategorii – než další možnost, totiž kolo silniční nebo trekové. Takže se na něm mnohem víc nadřete. Pokud milujete terén, hory, les, pak si ho samozřejmě kupte.

Pakliže se ale takovému terénu spíš vyhýbáte, vsaďte raději na krosové – trekkingové. Má rovná řídítka jako horské, ale užší pneumatiky, proto vám svižně pojede po silnici, na zpevněných cestách a bez problémů zvládnete i lehčí terén. V prodejnách kol najdete i další typ, takzvané city biky. Jde o kola určená primárně pro jízdu ve městě, která mají blatníky, světla a všechny jiné důležité doplňky. Jsou velmi módní, ale na delší vzdálenosti se většinou nehodí. Na tomto kole vyjedete spíš pro chleba na farmářský trh a na kávu s kamarádkou než na pořádný nedělní výlet s partnerem – nadšeným cyklistou.

NAJDĚTE SI SVŮJ MODEL

U city biku řeší řada lidí otázku, jestli kolo s dámským, nebo pánským rámem. Obyčejně platí, že na kolo s dámským rámem se vám bude lépe nasedat. Navíc pokud na něm povezete dítě v sedačce, nehrozí, že ho při nasedání a sesedání kopnete.

„Jakmile máte jasno v kategorii kola, promyslete si, jak často chcete jezdit, podle toho se pak můžete rozhodnout pro konkrétní model,“ říká Martin Verner a pokračuje: „Rozhodně doporučuji vybírat kolo od prověřených značek, které staví na dobrém rámu a používají kvalitní, a hlavně funkční komponenty. U kol z hypermarketů je lákavá jejich cena, bohužel často se stává, že jakmile vám něco přestane fungovat, v servisu se většinou dozvíte, že daný komponent se nedá opravit a je nutná jeho výměna. To samozřejmě celý bicykl následně výrazně prodražuje.“

JÍZDA V POHODLÍ

Abyste si cyklistiku mohli opravdu naplno užít, chce to mít nejen správný model kola, ale mít ho také správně odpružený, a hlavně: pohodlně u šlapání sedět. Bolestivé a odřené pozadí po prvních pár kilometrech vás k další jízdě rozhodně motivovat nebude. U sedla je důležitá především jeho velikost a také tvrdost. Co se velikosti týká, jednoduché pravidlo říká, že volit byste měli podle šířky svého pozadí. V některých specializovaných prodejnách u lepších firem se můžete setkat dokonce s tím, že vás technik posadí na tzv. měrku, aby určil otisk vašich sedacích kostí. Podle toho pak vybere velikost S, M nebo L.

Zvolit si můžete i tvrdost sedla. „Vybírat byste měli podle toho, na jaké kolo sedlo potřebujete a kolik času na něm strávíte,“ říká Martin Verner a dodává: „Neplatí zde, že čím měkčí sedlo, tím pohodlnější. Pokud budete jezdit častěji, oceníte spíš tvrdší sedla.“ Co se týká pedálů, pro začátek jsou vhodnější – a určitě bezpečnější – nášlapné, kde při vystupování stačí dát patu do strany a zámek mezi botou a pedálem se uvolní. Pochopitelně je dobré myslet také na doplňky a příslušenství. Přilba by měla být samozřejmostí, a to nejen pro děti.

K základnímu vybavení kromě ní patří ještě rukavice, brýle a cyklokalhoty s plínou, pod které je lepší nebrat si žádné spodní prádlo, jinak hrozí opruzeniny. „Doporučuji mít s sebou na cesty i základní nářadí, jako montpáky, pumpičku a lepení,“ dodává Martin Verner. A nezapomínejte ani na pitný režim. Na krátké výlety postačí láhev, pro delší trasy je vhodnější spíš batoh s rezervoárem.

----

Jak začít?

* Pokud jste zdraví a alespoň občas sportujete, můžete začít hned. V opačném případě zvažte návštěvu lékaře, který vám řekne, zda je tento druh sportu pro vás bezpečný, vhodný, a poradí, při jaké tepové frekvenci byste měli jezdit. Seznam lékařů, kteří vám udělají testy a zjistí, jakou zátěž zvládnete a jakou potřebujete, najdete například na internetových stránkách www.cstl.cz

* Pro vytrvalostní sporty platí, že nejvhodnější pro hubnutí je pohyb v aerobním režimu. Jestli sportujete právě v něm, to určuje tepová frekvence. Ta by neměla být vyšší než 40 až 70 procent z vaší maximální tepové frekvence. Odhad své hodnoty TF max. si vypočítáte podle jednoduchého vzorce: od hodnoty 220 odečtete svůj věk.

* Při výběru kola si nechte poradit, ale respektujte své možnosti. Prodavači kol jsou obvykle velcí cyklističtí nadšenci, kteří jsou schopni vás snadno přesvědčit o velké investici jak do kola samotného, tak do spousty doplňků. Opravdu ale plánujete na kole závodit?


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.