Dynamická powerjóga

Pokud jste až dodnes s jógou pouze koketovali a přemýšleli, zda ji vyzkoušet, máme pro vás tip! Nejdříve zajděte na powerjógu. Je příjemná, jednoduchá a dostupná i pro toho, kdo třeba ještě nikdy jógu necvičil. Navíc dokáže krásně zpevnit tělo.

K józe musí člověk dozrát. Nemusí vám sednout hned napoprvé a často se stane, že její kouzlo naleznete až po několika lekcích. Především „rozlítaní“ a neklidní lidé k ní hledají cestu déle. Ne každý zkrátka musí být nadšený jogín hned od začátku. Klasická jóga může být navíc pro mnoho z nás příliš složitá a duchovně zaměřená. Oproti tomu powerjóga je uzpůsobená pro současného člověka a pro komerční cvičení ve fitness centrech. Powerjóga je cvičení, které se klasickou jógou pouze inspirovalo a používá některé z jejich pozic – ásan. Tyto ásany jsou v powerjóze uzpůsobené běžným lidem a doplněné prvky ze strečinku a relaxace. Powerjóga je proto určena především těm, kteří chtějí cvičit a nevyhovuje jim aerobik nebo posilování v posilovně, nebo těm, kteří si chtějí odpočinout psychicky i fyzicky po náročném pracovním dni.

Cvičte a dýchejte

Lekce powerjógy probíhá na jednom místě – vestoje, sedě či leže na podložce a jejím základem je pozdrav slunci (v několika verzích). Během hodiny a při jednotlivých ásanách se posilují svaly celého těla, včetně těch, které běžně v životě příliš nezapojujeme a často o nich ani nevíme. Paradoxně právě tyto svaly jsou pro nás nejdůležitější, protože tvoří základ všech našich pohybů. Jsou to svaly pánevního dna, břicha a zad – především hluboké vrstvy těchto svalů. Aby se tyto svaly při cvičení zapojily, je nutné se velmi dobře soustředit a koncentrovat na cvičení. Kromě toho je důležité se zaměřit na dýchání. Asi vám hned zpočátku nepůjde zkoordinovat dech přesně s jednotlivými pozicemi, ale podstatné je, abyste dýchali volně a pravidelně. Bez zklidnění mysli není totiž možné rovnovážné pozice správně provést.

Účinky powerjógy:

Na tělo

• rozvíjí flexibilitu a sílu
• vyrovnává svalové nerovnoměrnosti • formuje postavu
• zvyšuje vitalitu
• uvolňuje záda a páteř

Na duši

• učí nás poznávat sama sebe
• zlepšuje soustředění a koncentraci
• učí nás relaxovat

Zklidněte duši

Na lekci powerjógy může přijít prakticky kdokoli – nedoporučuje se pouze těhotným ženám a lidem s velkou nadváhou. I když jste se léta nehýbali, zadýcháte se už na desátém schodu nebo máte problémy s koordinací pohybů, powerjóga toto vše respektuje a jde krůček po krůčku. Najděte si lekci pro začátečníky, připravte si pohodlné oblečení a vodu (ano, i při józe se zapotíte) a vyrazte. A pokud vám nepůjdou všechny pozice hned na první lekci, vůbec nezoufejte. Tělo potřebuje postupně rozhýbat, svaly posílit a protáhnout a především – vaše mysl se musí naučit zklidnit svůj tok myšlenek a (alespoň) po dobu cvičení nechat starosti stranou. Uvidíte, že až se to naučíte, budete z powerjógy odcházet osvěžení na těle i na duši.

Jak powerjógu vidí ŽENA a MUŽ:

Tereza, 41 let

„K józe mne přivedla dcera a musím říct, že ze začátku jsem byla hodně nedůvěřivá. Občas jsem do té doby chodila na aerobik, ale ‚klidnější‘ formy cvičení mne nechávaly chladnou. Na první lekci powerjógy se mi moc nechtělo a pořád jsem tvrdila, že nejdřív si ji zkusím zacvičit doma podle DVD a teprve pak půjdu přímo na vedenou lekci. Pak jsem si ale uvědomila, že je to nesmysl a že na to musím jít přesně obráceně. Podle DVD jsem doma začala cvičit až po roce pravidelného cvičení, když jsem už měla jistotu, že cvičím technicky správně, zvládám dýchání apod. I přes mou počáteční nedůvěru mi brzy powerjóga přirostla k srdci. Krásně se mi zpevnilo tělo, zlepšily se mi problémy se zády a také mám pocit, že jsem celkově klidnější (a říká mi to i okolí) a šťastnější. Zkoušela jsem i jiné druhy jógy, ale powerjóga mi je nejbližší. Nejde sice příliš do hloubky filozofie jógy, ale pro současného člověka je nejpřístupnější a nejsrozumitelnější.“

Honza, 26 let

„Moje první setkání s jógou by se dalo nazvat – štěstí v neštěstí. V mládí jsem dělal bojové sporty a kvůli úrazu jsem se s nimi musel kolem dvaceti let rozloučit. Chodil jsem na rehabilitaci a tam mi můj fyzioterapeut doporučil vyzkoušet powerjógu, která se tady tehdy začala pomalinku objevovat. Nechtělo se mi, protože jsem měl pocit, že je to jen pro ‚ženský‘ a mně to nemůže nic dát. Ale jsem typ, který vyzkouší vše, a tak jsem se na první lekci vypravil. Byl jsem strašně překvapený, že jsem na lekci nebyl vůbec jediný chlap, navíc hodinu vedl instruktor, takže mi cvičení opravdu přišlo bližší. Už po první hodině jsem cítil v těle rozdíl – byl jsem příjemně unavený, a přestože šlo o silové cvičení, nic mne nebolelo. U powerjógy jsem zůstal, dnes ji cvičím už přes čtyři roky a s přítelkyní se chystáme vyzkoušet i partnerskou powerjógu, na kterou jsme slyšeli samou chválu. I když jde zase o jinou formu jógy, věřím, že nás nadchne oba. Už jen z toho důvodu, že se cvičí ve dvou a je to další společná zkušenost, kterou mohu se svou přítelkyní sdílet. “


Článek je z kampaně Hubneme do plavek



Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.