Jak se vyhnout bolestem kloubů?

Bez kloubů bychom neudělali jediný krok. Odborníci radí, který sport zvolit, abychom je zbytečně nezatěžovali, a jak jim ulevit, abychom se vyhnuli poškození a bolesti.

Ideální pohyb

Ortoped: PAVEL POŠTULKA

Nejvíce klouby zatěžuje nadváha a nepřiměřený pohyb (ten i při normální váze). Nejhorší je však kombinace obou faktorů. Stejně tak kloubům škodí i nečinnost.

U lidí, kteří často sedí u počítače, jezdí autem nebo tráví většinu času sezením doma v křesle, se i malá zátěž může jevit pro jejich klouby jako nepřiměřené přetížení. Při sedavém způsobu života je proto potřeba trénovat tělo harmonickou celotělovou zátěží. Vyberte si rekreační sporty, jako je plavání, nordic walking, ostrá chůze nebo například jogging. Pokud má vaše tělo jednostrannou zátěž, například při určitých manuálních činnostech, zvolte si doplňkové aktivity tak, abyste zapojili i jiné části pohybové soustavy a posílili tak ty, které v práci nejvíce využíváte. Pokud jste například často v předklonu, měli byste cvičit vzpřimovače páteře i břišní svaly a ostatní části těla pak spíše protahovat, třeba právě plaváním.

Důvod bolesti

Fyzioterapeut: TOMÁŠ RYCHNOVSKÝ

Klouby jsou pod vlivem svalové spolupráce, která hlídá mechaniku a účinnost pohybu. To má vliv na správné zatížení kloubů. Pokud vás bolí vazy, může to být právě důsledek nedostatečné svalové stabilizace, tedy spolupráce.

Jsou na to známé účinné cviky, které však většinou nesouvisí se silou ani se cviky, které se běžně doporučují ve fitness centrech.

Naopak přesně respektují dané potřeby na daný stav a je zapotřebí naučit se je provádět správně pod odborným vedením. Další vliv je metabolický.

Chrupavka reaguje na stav celého těla, proto je dobré ji takto vnímat. Stav kloubu a vazivové tkáně jsou odrazem celkového způsobu života, tedy i vlivu psychiky na tělo. Je potřeba brát v potaz i to, že každá negativní emoce velmi rychle mění i svalové napětí. Tím ovlivňuje svalovou spolupráci a stabilitu kloubů a páteře. V delším horizontu zároveň systém a kvalitu například trávení, imunity i hormonálních pochodů.

Správné zatížení

Poradce pro výživu a osobní trenér: TOMÁŠ MIŘÁTSKÝ

Než si zvolíte pohybovou aktivitu, zjistěte, zda jsou bolesti kolen způsobené svalovými disbalancemi (nerovnováhou), projevem onemocnění (artrózy) či pozůstatkem staršího zranění. Podle diagnózy pak můžete k pohybu přistupovat.

Často vás mohou bolet kolena při běhání, což je způsobené právě svalovou nerovnováhou a špatnou technikou, případně neúměrným navýšením intenzity nebo délky běhu.

Při cvičení platí, že je potřeba opatrně navyšovat zátěž a dbát na správné provedení různých výpadů a dřepů a nohy posilovat komplexně. Důležitý je také strečink – na úvod cvičení dynamický a po cvičení statický. Zároveň si dávejte pozor na prochladnutí kloubů a nedoporučuji „řešit“ problémy s koleny a jinými klouby pomocí léků na bolest.


Článek vyšel v časopise Dieta 7-8/2015.


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.