Jak si správně vybrat kolo

Cyklistika je dobrá zábava a také skvělý způsob, jak se udržet v kondici. Poradíme vám, jaké kolo si koupit, aby jezdit na něm byla jenom radost.

Pokud chcete jezdit jen na farmářský trh, klidně si pořiďte kolo z hypermarketu. Jestli to ale s cyklistikou myslíte vážněji, výběr nepodceňujte. Hypermarketová kola sice bývají hezká a na první pohled mají stejné vybavení jako kola z cykloprodejny, navíc za úžasnou cenu, ale v tom je právě problém. Za minimální cenu čekejte také minimální kvalitu.

Kola mají většinou velmi těžký rám a bývají osazena nekvalitními komponenty, mezi kterými jsou i důležité prvky – brzdy a řazení. „Jsou prakticky neseříditelná a po nákupu vyžadují množství opakovaných servisních zásahů. Takže původně levné kolo se nakonec o dost prodraží,“ upozorňuje Karel Studnička ze Ski a Bike Centra Radotín, který doporučuje koupit kolo v cykloprodejně. A nemusí být ani extrémně drahé. Už za deset tisíc korun pořídíte bicykl, který má spolehlivé komponenty a bude vám sloužit roky. Navíc když se později zlepšíte ve výkonech, dá se takové kolo i dobře prodat.

HORSKÉ, NEBO SILNIČNÍ?

Dobré je zvážit, kde hodláte nejvíc jezdit. Pokud v terénu mimo silnice, bude nejlepší kolo horské, které zvládne kameny i kořeny a díky plášťům s terénním vzorkem i mokro a bláto. Horské kolo se dá použít i na silnici, ale počítejte s tím, že budete pomalejší než cyklisté na silničních nebo trekingových kolech.

Jestli plánujete jezdit spíš na silnicích, zpevněných cestách, případně v lehčím terénu, kupte si kolo krosové. Má větší průměr kol a rychlejší převody. Oproti horským kolům má užší pláště a jemnější vzorek. Trekingové kolo si bude nejlépe rozumět se silnicemi a cyklostezkami. Nebývá totiž osazené takovým množstvím příslušenství, jako jsou blatníky, nosiče či světla, je lehké a dá se na něm vyrazit i na delší výlety. Městská kola neboli city biky sice vypadají krásně, ale na ježdění moc nejsou. Na tomto kole dojedete spíš na trh než do cíle víkendového výletu.

PÁNSKÉ VS. DÁMSKÉ

Ženy mají často pocit, že dámská kola, speciálně ta se sukňovým rámem (rámová trubka je snížená nebo úplně chybí), jsou „horší“ než kola unisexová, případně že se dámská kola hodí jen na jízdu do obchodu. To je ale omyl.

„Dnešní nabídka dámských kol je široká, od rekreačních modelů až po závodní silniční nebo horská kola,“ říká Karel Studnička, který jednoznačně doporučuje ženám koupit si dámský model kola. Ten totiž mnohem lépe reflektuje ženskou postavu. Má kratší rám, užší řídítka a specificky dámské jsou i další detaily, jako je sedlo nebo brzdové páky, které mohou být přiblížené k řídítkům, aby na ně dosáhla i žena s kratšími prsty.

„Jiným způsobem je také potřeba pro ženy ladit odpružení. Vidlice na horských i trekingových kolech mají pružení naladěné na menší váhu a kolo je pak v terénu mnohem pohodlnější než pánské, u kterého pružení zcela automaticky počítá s větší váhou cyklisty,“ dodává odborník.

VÝBĚR SEDLA

Sedlo je na kole jedna z nejdůležitějších součástí, takže jeho výběr nepodceňte. Obecně platí, že šířka sedla by měla odpovídat rozteči hrbolů sedacích kostí jezdkyně, aby sedlo poskytovalo co nejlepší oporu pro šlapání, a hlavně neomezovalo průtok krve do měkkých tkání těla. Zní to složitě, odborníci ve specializovaných prodejnách si s tím ale poradí.

Změří vám šířku sedacích kostí na speciálním přístroji a podle ní doporučí vhodné sedlo. Karel Studnička radí pořídit si specializované dámské sedlo: „Tato sedla bývají kratší, širší a mají vyměkčené jiné partie než pánské a lépe odpovídají dámské anatomii.“ Řada lidí si podle odborníka myslí, že měkčí sedlo rovná se automaticky pohodlnější. To ale platí pro jízdu jen na několik kilometrů.

Pokud máte městské kolo, na kterém ujedete do deseti kilometrů, klidně si kupte i hodně měkké sedlo. Pro delší vyjížďky okolo třiceti kilometrů je lepší pořídit si sedlo o něco tvrdší a sportovnější.

Tip Karla Studničky:

Neumisťujte na sedlo žádné změkčovací molitanové potahy a obaly. Často se při jízdě shrnují a ve finále mohou nadělat víc paseky než užitku. Nejčastější jsou otlačeniny na zadní části těla, které jsou pak velmi nepříjemné. Co naopak pomáhá, je pořídit si cyklistické kalhoty s vložkou, která právě zadní část těla chrání. Jejich pořízení je dobrá investice i pro rekreační cyklistiku.

VELIKOST RÁMU

Nejčastější chybou při nákupu kola bývá špatně zvolená velikost rámu. Pokud ji zvolíte špatně, budou vás při jízdě bolet záda i jiné části těla. Velikosti rámů se velmi liší mezi jednotlivými kategoriemi kol i mezi značkami.

Na internetu najdete tabulky, které velikost rámů doporučují podle výšky vaší postavy, jenže pro některé cyklisty jsou vhodné i dvě velikosti a zdaleka nestačí zohlednit jen tělesnou výšku. Nejlepší je proto poradit se s odborníky.

Článek vyšel v časopise Dieta 04/2016.


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.