Jaké cvičení je vhodné a čemu se vyhnout v těhotenství?

Těhotenství je přirozenou součástí života ženy, a proto by každá žena měla dělat nadále všechny věci přirozeně, s tím, že bude dodržovat určitá specifika pro toto období.

Základní specifika pro období těhotenství a po porodu:

* Dochází ke změnám držení těla (kulatí se záda), zvýšení pravděpodobnosti tzv. Jandova syndromu = horní a dolní zkřížený syndrom protilehlých svalových skupin (přetížené svalové skupiny se ještě více přetěžují a ochabnuté ještě více ochabují).

* Zvýšení tělesné teploty.

* Zvýšení tepové a dechové frekvence.

Proč v těhotenství cvičit:

* Je dobré udržet fyzickou a psychickou kondici.

* Je důležité uvědomit si vlastní tělo a jeho správné držení – vlivem těhotenství narůstá pravděpodobnost změn v držení těla, cvičením tomu lze předejít.

* Cvičení je dobrá příprava na porod.

* Díky cvičení se naučíte relaxovat a také si ulevit od tíhy a bolestí, například zad.

Jaký pohyb je v těhotenství vhodný:

* Aerobní aktivita střední intenzity (například chůze, jogging) – nejvýše do 140 tepů/min., délka trvání max. 15 minut. V případě aerobní aktivity mírné intenzity může být časový úsek samozřejmě delší.

* Posilování velkých svalových skupin a svalů, které mají tendenci ochabovat.

* Pilates a jóga pro těhotné.

* Plavání a cvičení ve vodě.

* Balanční cvičení – doporučuji alespoň zpočátku dohled trenéra.

* Dechová cvičení a relaxace.

Čeho se v těhotenství vyvarovat:

* Všech aktivit, kde je zvýšený tlak na dno pánevní (výskoky, doskoky, zvedání těžkých břemen, hluboké dřepy či výpady).

* Těžkých cvičení, náročných na koordinaci a prudkých změn pohybu (gymnastika).

* Prudkých silových pohybů a rotací (tenis, squash, plážový volejbal, ale i zumba…).

* Kontaktních sportů (bojové sporty, basketbal, házená atd.).

* Sportů, kde hrozí pád.

* Sportů ve vysoké intenzitě – hrozí přehřátí, dehydratace a zakyselení (spinning, heat).

* Tréninku na vibračních strojích a plošinách.


Článek je z kampaně Hubneme do plavek



Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.