Nordic Walking


Houpavý krok, kmitající hůlky, oči upřené na horizont, v pohybu se odráží radost...

Potkali jste už někdy při procházce v parku či lese svižně kráčející skupinku lidí s hůlkami a dostali jste chuť si to vyzkoušet? Vyzkoušejte… Nordic walking je něco víc než jen moderní styl toulek přírodou a baví čím dál více lidí.

Proč „walkingovat“?

„Nordic walking je snadný celoroční sport, při kterém se dá navíc konverzovat s ostatními. Z tohoto důvodu je ideální pro seniory (ale nejen pro ně!), kteří často postrádají družný kontakt s okolím – faktem je, že radostné jiskřičky v očích starších ‚sportovců‘ po skončené lekci jsou odměnou i pro samotného instruktora,“ přiznává Hana Čepová.

Krok za krokem

Jednoduše řečeno, nordic walking je chůze obohacená o práci s hůlkami, která při správném provedení zapojí až 90–95 % všech svalů v těle – a to už něco znamená! Správnému pohybu je však třeba se naučit. Někdo do něj vpluje automaticky (zpravidla ten, komu není neznámý pohyb na běžkách, ze kterého se vychází), někomu chvilku trvá, než si zvykne. Jak tedy na to? „Když jde dopředu levá noha, jde dopředu pravá ruka a naopak. Je třeba dělat dlouhé kroky – o něco delší, než jsme normálně zvyklí. Nejdříve našlápne pata, pak se překulí do špičky (prošlápnutí celé plochy chodidla) a zároveň se zhoupneme v kolenou. Ruka v pravém úhlu drží hůlky, které se ‚zapichují‘ do země v úrovni paty. Krok je plynulý, pokud možno bez přískoků, tak trochu připomíná kolíbající se ‚kačeny‘ – mnohým lidem tato představa skutečně pomáhá… Vhodný je lehký předklon horní poloviny těla, pohled držte zpříma před sebe,“ vykresluje princip tohoto pohybu certifikovaná instruktorka nordic walking Hana Čepová. Věřte, že při nácviku ve skupině určitě zažijete spoustu legrace… Pokud jste fyzicky zdatní, sportovci tělem i duší, zcela jistě zvolíte tempo viditelně rychlejší a trasu delší (zpravidla se využívají turistické trasy, vhodné jsou lesní a polní cesty) v rámci svého tréninkového plánu. S instruktorem se dopředu můžete domluvit, jaké jsou vaše představy a cíle, i v případě, že máte nějaké kilo navíc a toužíte trochu toho nadbytku spálit.

Jak vybrat vhodné hůlky

Hůlky musejí být lehké, pevné a pružné (zpravidla z karbonu nebo hliníkových slitin), rozhodně se vyplatí nekupovat první, které uvidíte, zvláště pokud budou „za babku“ (kvalitní hůlky se dají pořídit
v relaci cca 600–800 Kč). Výška hůlek je nastavitelná dle individuální potřeby, dole mají snímatelné „čepičky“, které slouží proti skluzu na hladkém povrchu, bodáčky bez čepiček se pak používají na lesní cesty či do trávy. Nepleťte si hole trekové (do kopců a hor) a walkingové, liší se v úchopu a ve výsledku pak odlišným zapojováním svalů, i celkovým přínosem pro tělo. Důležitým prvkem před samotnou chůzí je rozcvička: protažení svalů, rozcvičení kloubů, zejména kotník krouží zvesela a hojně, sval lýtkový, stehenní… (rozcvičení je na místě především u seniorů). Rychlost chůze se vždy přizpůsobuje dané skupince (tempo procházkové, kondiční, výkonnostní), nemusíte se bát, že budete ostatní brzdit či nebudete stačit. Lekci pak završuje poněkud zvýšené tempo pro finální rozproudění celého těla (v rámci možností zúčastněných), vydýchání a závěrečný strečink (protažení).

Co na sebe, co s sebou

Zapomeňte na ochozené sandály a obuv na podpatku. Správné boty jsou základem, bez kterého se nelze „hnout“. Nejlépe poslouží pohodlné uzavřené boty, ideální je varianta podrážky do jakéhosi půlkroužku (tzv. balanční obuv), kde se noha sama od sebe tak nějak hezky kutálí… Oblečení sportovní, prodyšné a vrstvené pro snadné regulování tepla/zimy, někdo rád přibalí i rukavice, které zabrání případným otlakům (a navíc zahřejí). Co nezapomenout v každém případě? Butylku s vodou. Je nesmírně důležité cestou doplňovat tekutiny, přece jen jde o aerobní zátěž trvající hodinu až hodinu a půl, při které se zapotíte. Hůlky si nemusíte hned běžet kupovat, zpravidla bývají k zapůjčení
u organizátora kurzu. Nezapomeňte, že vše, co chcete dělat poctivě a má se projevit na vašem zdraví, je třeba provádět pravidelně. Pokud si nordic walking dopřejete jednou za čas, je to samozřejmě lepší než nic, ale mnohem vhodnější je vyrazit o každém víkendu a ještě přidat minimálně jednou, dvakrát v týdnu. Možná si pak uvědomíte, že se na ten specifický „nordic walkingový“ pohyb opravdu těšíte…

Nordic walking neboli „severská chůze“ vznikla opravdu na severu, v Norsku. Náhoda tomu chtěla a nebyl sníh v době, kdy být měl, proto se zrodil nápad využít pohybu „na běžkách“, i pokud pláně nejsou zrovna sněhobílé.

Tip: Tento "sport" se také využívá jako rehabilitační cvičení po úrazech, operacích kloubů (zejména kyčlí) a svalů, podporuje správné držení těla, přispívá k lepšímu okysličování mozku a tím má vliv na paměť, uvolňuje svalové napětí v oblasti zádových a ramenních svalů, zvyšuje pohyblivost páteře, pomáhá regulovat hmotnost... výčtem bychom zaplnili celou stránku.

A co děti?
Pravdou je, že malé děti baví spíše hry než pravidelné rázování cestou necestou. Navíc asi do 8 let nejsou schopné tento specifický pohyb pochopit. Děti proto přiberte nejdříve tak od 10. roku (nicméně hůlky pro malé děti de facto neexistují, využívají se teleskopické hůlky pro dospělé nebo hůlky pro běžecké lyžování).

Co na to odborník?

„Kladnou odezvu na pravidelnou chůzi pozorujeme u srdečně-cévních onemocnění, diabetu mellitu 2. typu, osteoporózy, artritidy, potíží s močením, při redukci hmotnosti a příznivě ovlivňuje i další faktory zdravotního stavu. Cvičení působí antidepresivně, rozšiřuje možnosti sociálních kontaktů, zlepšuje schopnost učení, zejména krátkodobé paměti, má vliv na kvalitní spánek. Ze všech těchto důvodů lze nordic walking jako pohybovou aktivitu jednoznačně
doporučit,“ říká MUDr. Josef Štolfa, vedoucí katedry všeobecného lékařství Institutu postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.

Kde hledat informace a inspiraci?

www.senior-help.cz

www.holkyvpohybu.cz

ZDROJ: Časopis Moje zdraví, autor: Helena Míková, odborná spolupráce: Helena Čepová- certifikovaná instruktorka nordic walking


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.