Parťáci na hubnutí

Vyberte si pomůcky, které využijete nejen při cvičení v posilovně, ale hlavně doma. Ty nejlepší pro vás vybral trenér Petr Klečka z Fitness centra PowerFit.

VIPR

Jde o gumovou činku, v níž je lehká železná vložka, která zabraňuje tomu, aby VIPR prasknul, ale zároveň zůstává pružný. Výhoda je v úchopu oběma rukama, který je paralelní, a tím pádem při cvičení nedochází ke zbytečnému zatížení zápěstí. Nabízí se i možnost jednoručního držení. S pomůckou lze posilovat celé tělo nebo se zaměřit na aerobní cvičení, kdy si lze VIPR přehazovat ze strany na stranu nebo s ním dělat rotace. Rozvíjí tak pohybovou koordinaci a procvičuje rovnováhu. Vyrábí se v několika váhových kategoriích, což je odlišeno podle barevného provedení.
Rada trenéra: „VIPR je nezničitelný, takže s ním můžete dělat téměř cokoli – rotovat, tlouci o zem i využívat jeho mechanickou setrvačnost."
Cena: od 6800 Kč

KETTLEBELL

Pomůcka oblíbená mezi šaolinskými mnichy se v Evropě objevila už v 18. století v Rusku. Dnes se u nás využívá nejen ve fitness, ale i pro aerobní cvičení. Zamilovaly se do ní i populární američtí trenéři Jillian Michaels a Bob Harper. Se železnou koulí s uchem se dá posilovat celé tělo, ale na rozdíl od své „příbuzné“ činky šetří více zápěstí a nechají se s ní dělat švihy, trhy a nadhozy. Při cvičení prsních svalu je lepší použít klasické činky, ale při posilování dolních končetin nebo ramen jsou kettlebelly lepší. Prodávají se v různých velikostech od 4 do 50 kg.
Rada trenéra: „V obchodech se setkáte s kettlebelly z různých materiálů. Osobně mám dobrou zkušenost s pogumovanými a kovovými, naopak umělohmotné se brzy omlátí a můžou prasknout.“
Cena: od 100 Kč

ŠVIHADLO

Skvělý doplněk aerobního cvičení, zejména na posilování dolních končetin. Dobrá pomůcka i pro asistovaný strečink a jako součást tréninku bojových umění. Správný pohyb vychází ze zápěstí. Při skákání je důležité nekrčit kolena, protože to zbytečně ubírá energii a ničí souhru nohy/ruce. Dobrou délku švihadla pro sebe zjistíte postavením se na polovinu, přičemž by konce mely dosahovat do poloviny paží. Jinak zbytečně dochází k zakopávání a ničení zad. Skákání není moc vhodné pro lidi s extrémně zkrácenými lýtkovými svaly a nedoporučuje se ani lidem s těžkou obezitou.
Rada trenéra: „Do švihadla doporučuji investovat, a to od 250 Kč výše. Nejlepší jsou bužírkou nebo kožená s ložiskovými úchyty, díky kterým švihadlo lépe lítá a nezamotává se.“
Cena: od 30 Kč

GYMSTICK

Zhruba 130 centimetru dlouhá cvičební tyč k nám přišla ze Skandinávie a Česká republika se s ní zatím seznamuje. Pomůcka je určená nejen k fitness aktivitám, ale i pro fyzioterapii a kardio cvičení. Pružná gumová část umožňuje protahování a posilování celého těla. Na tyč si navíjíte délku gumy, a tak sami rozhodujete o intenzitě odporu. Na oficiálních stránkách (www.gymstick.com) lze najít spoustu cviku. Gymstick je barevné rozdělen podle intenzity odporu – nejlehčí (zelený) se doporučuje pro rehabilitaci, střední obtížnost (modrý) se pak hodí pro ženy, které se cvičením začínají.
Rada trenéra: „Pro inspiraci doporučuji vyzkoušet hodinu Gymstick Muscle v našem studiu PowerFit.“
Cena: od 1000 Kč

OVERBALL

Velmi oblíbená Pomůcka, která se využívá nejen ve fitness, ale i při fyzioterapii. Účinná je na různá balanční cvičení – podkládání zápěstí, kolen nebo balanc na nohách. Při cvičení je vhodná pro podložení krční nebo bederní pátere pro lidi, kteří ještě nemají dostatečně posílené svaly, aby mohli cvičit pouze na podložce. Při podložení kosti křížové lze jednodušeji zapojit břišní svaly a zbytečně tak nezatěžovat záda. Overbally s výstupky se využívají k masáži a prokrvení těla. Pomůcka se prodává zcela vyfouklá a dofukuje se podle jednotlivých cviků.
Rada trenéra: „Overball určený pro relaxaci si kupte ve zdravotnických potřebách, naopak ty určené pro balanc, které jsou ze silnější gumy, seženete v obchodě se sportovními potřebami.“
Cena: od 60 Kč

BULGARIAN BAG

Inovativní a moderní pomůcka na posílení celého těla byla původně určena pro olympijské zápasníky. Inspirací pro její vznik byli bulharští pastevci, kteří se udržovali v kondici zvedáním ovcí. Dnes se využívá při bojových sportech, ale hodí se i na klasický trénink. Při základním cvičení si dáte pytel na ramena a poté jej necháte sjet trochu dozadu, aby nedocházelo ke zbytečnému zatížení. Vhodný pro dřepy nebo rotace, které je ale ze začátku lepší dělat pod dohledem trenéra. Při cvicích dochází k neustálému posilování svalu předloktí. Existuje několik provedení podle velikostí.
Rada trenéra: „Bulgarian Bag rád využívám při trénování s klienty, nejčastěji pro posilování dolních končetin a břicha.“
Cena: od 1500 Kč

THERA-BAND

Hodně využívaný ve fyzioterapii, ale vhodný i na posílení vnitrní a vnější strany stehen, mezilopatkových svalů a břišních svalů. Dá se kamkoli přivázat. Díky tomu, že je z gumy, klade rezistentní odpor. Dělí se na několik kategorií, kdy Thera-Band ze slabší gumy neklade takový odpor, a proto se využívá při lehčím cvičení, které umožňuje hru s různými dysbalancemi po úrazech. Po tréninku je potřeba jej opatrně složit, aby se na sebe nezačala guma lepit, a také není dobré nechávat ho na sluníčku. Na trhu je už několik knížek, které se zaměřují na cvičení s Thera-Bandem.
Rada trenéra: „Thera-Band se prodává na metry. Ať už jste jakkoli vysocí, doporučuji koupit si délku 2,5 až 3 metry, která se dá při cvičení upravit namotáním na ruce.“
Cena: od 120 Kč/m


Článek vyšel v časopise Dieta 10/2014.


Byl pro Vás článek užitečný?