Pilates cviky

Pilates je metoda podobná power józe, jedná se v podstatě o sloučení prvků klasického rehabilitačního cvičení a východních cvičebních systémů, z nichž nejvíce patrný je vliv jógy. Technika nepřináší zcela nové cviky , spíše se orientuje na západního člověka a zpřístupňuje mu vzdálené východní metody. Při cvičení dochází k zapojení svalů za pomoci dechové kontroly. Je důležité, aby všechny pohyby vycházely ze svalů centra takzvaného "power house" (to znamená svaly břicha, beder a hýždí). Abyste si sami mohli vyzkoušet, zda je pro vás pilates to pravé cvičení, připravili jsme ukázku 6 různých cviků.

Účinky cviků pilates

Pilates zpevňuje zádové, břišní a hýžďové svalstvo, rozvíjí sílu, ohebnost, rovnováhu, koordinaci a dýchání. Navíc zlepšuje celkové držení těla. Při cvičení nezapomeňte na šest základních principů pilates: dýchání, důkladnost provedení, zacentrování (pohyb vychází ze středu těla), plynulý pohyb, řízení pohybu a soustředění. Připravte si podložku a míč a můžeme začít!

Cvik pilates 1

Účinky tohoto cviku

Tento cvik posiluje břišní, zádové a hýžďové svalstvo, rozvíjí rovnováhu a zlepšuje koordinaci těla.

Jak správně provést cvik

  • Klekněte si na podložku a opřete se oběma rukama.
  • Natáhněte levou nohu dozadu tak, aby byla v jedné linii se zády.
  • Zároveň natahujte pravou ruku dopředu.
  • Celé tělo je v jedné linii, dbejte na to, abyste měli rovná záda.
  • Snažte se natahovat ruku dopředu a nohu dozadu, v krajních pozicích vydržte.
  • Opakujte i na druhou stranu.

Cvik 2

Účinky tohoto pilates cviku

Tento cvik zpevňuje zejména zádové a břišní svalstvo, protahuje celé tělo a rozvíjí koordinaci.

Jak správně provést cvik

  • Lehněte si na podložku, pokrčené nohy opřete chodidly o zem.
  • Přitáhněte levou nohu oběma rukama. Nekrčte ji, ze začátku raději přitahujte méně.
  • Zvedněte hlavu od země.
  • V pozici vydržte a opakujte na druhou stranu.

Cvik pilates 3

Účinky tohoto cviku

Tento cvik posiluje svalstvo, zejména je vhodný pro zlepšení správného držení těla a zlepšení koordinace.

Jak správně provést cvik

  • Sednětě si na podložku a přitáhněte kolena k hlavě.
  • Nohy opírejte o špičky, rukama se držte za nárty (popřípadě kotníky).
  • Hlavu si položte na kolena.
  • U toho cviku nemusí být rovná záda, dbejte ale na to, abyste zatínali svaly nohou a hýždí.
  • Vydržte v této pozici.

Cvik 4

Účinky tohoto cviku

Tento cvik zpevňuje především zádové svalstvo a pomáhá ke správnému držení těla.

Jak správně provést cvik

  • Klekněte si na podložku a dosedněte na paty.
  • Předkloňte se dopředu s nataženýma rukama.
  • Dotkněte se míče a v této pozici vydržte.
  • Celým tělem se snažte tlačit na míč.
  • Dbejte na to, abyste měli rovná záda, zaťaté svaly a zhluboka dýchejte.

Cvik 5

Účinky tohoto cviku

Tento cvik posiluje zádové a břišní svaly a také svaly na rukou. Pomáhá ke zlepšení koordinace a udržování rovnováhy.

Jak správně provést tento pilates cvik

  • Klekněte si na podložku a dosednětě na paty.
  • Uchopte míč do rukou a s nataženými pažemi se otočte doleva.
  • Hlava směřuje na stejnou stranu jako ruce.
  • Dbejte na to, abyste měli narovnaná záda a zatlé břišní svaly.
  • V pozici vydržte.
  • Opakujte cvik i na druhou stranu.

Cvik 6

Účinky tohoto cviku

Tento cvik zpevňuje především břišní svaly a dopomáhá ke správnému držení těla a rozvoji koordinace.

Jak správně provést cvik

  • Lehněte si na podložku a natáhněte nohy na míč a nechte působit jejich váhu.
  • Paže jsou podél těla a mírně tlačí proti podložce.
  • Zvedněte hlavu z podložky a zatněte také břišní svaly.
  • Vydržte v pozici.

Kam jít cvičit pilates

Pokud si chcete vyzkoušet pilates raději pod vedením lektora a nemáte svoje oblíbené sportcentrum, můžete si vybrat z následujícího seznamu:

Pro vyhledání kurzů v dalších městech využijte formulář pod článkem.

Další články k tématu


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Hanka (18.09.2008)
Chtěla bych to vyzkoušet, ale zdá se mi to poněkud nudné a obtížné, když je to zřejmě bez hudby.
Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Bára (23.01.2009)
Ahoj Hanko, na pilates jsem začala chodit v září a napřed se mi to zdálo stejně jako tobě nudné a obtížné. Po prvních dvou hodinách jsem byla rozhodnutá vyměnit po půl roce (koupila jsem si hned půlroční permanentku) pilates za power jógu. Po asi měsíci jsem ale změnila názor a teď chci v pilates pokračovat i další půlrok. Naučila jsem se základy, na hodinách si dáváme dobře do těla a celkově mi najednou přijde pilates moc fajn. Takže doporučuju chvíli vydržet a dát pilates šanci. Nemusí to tak být u všech, ale u mě to zafungovalo.
Re: Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Nikuš ^^ (22.10.2012)
A zhubli jste někdo ?
Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Valérie (14.03.2009)
Když si k tomu pustíte celkem relaxační muziku tak je to velice příjemné i na oddech. S pilates cvičením se zabývám už nějakou chvíly a moje rada je vydržet a nevzdát to výsledky se dostaví.
S pozdraven Valérie K.
Re: Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Hela (19.02.2010)
Cvičíš chvíly nebo chvíli ?
Re: Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Monika (12.12.2013)
Ahojky všem příznivcům cvičení Pilates. Nudné cvičení to možná bude pro ty, co jsou sportovně zdatní a zatím nemají problémy se zády a klouby a pro ty co začínají. časem zjistíte, že to tak není.Jsem bývalá judistka, dnes už jenom trénuji, ale i tak je pro mě dravější pohyb nepostradatelný. Před pěti lety jsem začala cvičit Pilates, protože mám problémy se zády. Cvičení mi moc pomohlo a proto na něj nedám dopustit. Udělala jsem si zkoušky a dnes sama předcvičuji, proto z praxe vím, že HUDBA URČITĚ NE!!!! Základem cvičení je dýchání, které cvičenci musí vnímat a ovládat. Pokročilejší mohou přidat náročnější cviky a pomůcky a opět se musí správně dýchat. Jeden z principů cvičení Pilates je koncentrace. Ať chcete nebo ne, občas se do hudby zaposloucháte. Při cvičení musíte poslouchat jenom svoje tělo a určitě vám to dá více než hudba. Ale je to jenom můj názor.
Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Eliška (18.04.2009)
ano pro mě je to obtížné chtěla bych aby višlo DVD-CD s hudbou
Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Pavla (19.04.2009)
já na pilátes chocila 2 roky pak tam byly samé stejné věcy ale do dnes cvičím doma a pomáha mi to
Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Lenka (03.11.2009)
já jsem to zkusila minulý týden poprvé, jsem měsíc po porodu a po hodině jsem myslela,že z té podložky prostě nevstanu, u nás potichu hudba hrála, taková klidná a je to fakt náročný, ale protáhla jsem si snad každý sval na těle. Rozhodně vyzkoušet
Re: Není to trochu nudné cvičení?
Autor: Petra (17.12.2009)
rozhodně to není nudné,ale člověk musí najít takové studio,kde cvičí podle původní metody,jiank to nemá tu správnou rychlost a nejsou vidět výsledky.
Autor: Silva (03.11.2008)
No já jsem začala na pilates chodit teprve v říjnu, takže za sebou mám pouze tři lekce, ale nudné mi to nepřijde. Každopádně doporučuju pilates vyzkoušet!
Autor: zuzana (29.11.2008)
prosila bych o presny popis dychani u jednotlivych cviku. Dekuji a jsem s pozdravem
Pilates cviky
Autor: Domča (10.12.2008)
Ahoj, díky za cviky, nechcete přidat ještě pár dalších, tyhle už všechny umím :-)
Autor: Tyna (11.12.2008)
Chtěla bych se zeptat mám velká stehna i zadek pomůže mi toto cvičení moje partie zpevnit a i trochu zhubnout?
Re:
Autor: Barbora (12.12.2008)
Pilates je hlavně na zpevnění a vytvarování těla, pro zhubnutí taky pomáhá, ale v tomhle je lepší třeba aerobic.
tehotné?
Autor: Gabriela (17.12.2008)
Možu cvičiť Pilates aj tehotné?
Re: tehotné?
Autor: Nikola (25.12.2008)
Ano můžou.
prinasi to ovoce
Autor: karina (13.02.2009)
Muze to prijit trochu nudne,ale ja si myslim ze kdyz to clovek vydrzi,vytrva,tak v celku brzy uvidi prvni vysledky,mam s tim zkusenost.cvicim pilates doma,takze si k tomu pustim hudbu a hned to jde lip a jak rikam vysledky jsou pak prekvapujici.Doporucuji
Re: prinasi to ovoce
Autor: Ester (13.03.2009)
reaguji na Karinu ze 13.2. 2009, podle čeho doma cvičíš? Kniha , DVD ? Mám 2 děti a potřebuji zpevnit břicho a zadek, ale nemám čas někam docházet, díky za tip!
Re: prinasi to ovoce
Autor: Jana (27.04.2009)
Ester, pilates můžu jen doporučit! taky jsem měla problémy s nezpevněnou postavou a dřív mě dost bolely záda. Aerobic mě nebavil a taky je to záběr na kolena, které nemám úplně ok. Pilates stačí cvičit 20-30 minut denně nebo několikrát týdne a výsledky uvidíš fakt brzo, ale je důležité abys to cvičila přesně podle návodu. Je to skvělá metoda na formování postavy, teď do plavek se to určitě bude hodit :-)
Re: prinasi to ovoce
Autor: petra (03.09.2009)
chtěla bych se zeptat podle čeho cvičíš?nejaké dvd?nebo knížka?
Přináší to ovoce
Autor: Zuzka (29.04.2009)
Opravdu můžu pilates všem doporučit! Asi před 3 roky, jsem se zúčastnila kurzu pro začátečníky, chodila jsem postupně na hodiny pro pokročilé a nyní si už zacvičím doma. Krásně si zpevníte postavu, odbouráte stres a cítíte se báječně! Důležité je vydržet a pravidelně cvičit. Přeji hodně zdaru všem, kteří chtějí udělat něco pro sebe.
Pilates - moje volba
Autor: Bibi (09.05.2009)
Pilates cvicim vicemene 2 roky, pokud clovek prekona prvni mesice a cvici dale, najednou pocituje jak se mu krasne protahuji svaly, umi stat rovne, ma stihle telo a opravdu si tak pripada. Pritazlive. Ano je to narocne cviceni, ale velmi ucinne. Vydrzte!
Jen takova otazecka
Autor: Lukas (04.07.2009)
Dobry den, asi je to i pro chlapy, ze?Hodne sportuju, ale na druhou stranu take hodne sedim u PC a rad bych trochu polecil me zada a nejen ty. Je pilates pro me vhodne? Radila mi to jedna znama, a proto bych to rad vyzkousel. Ale urcite se nechystam travit cas nekde ve fitku nebo tak. Chtel bych cvicit doma? Je to mozne? Koupil bych si nejakou prirucku treba...
Dekuji za odpovedi.
Re: Jen takova otazecka
Autor: Bára (20.08.2009)
Pilates můžou cvičit i chlapi, se mnou chodí jeden i do kurzu a myslím, že si docela užívá tu pozronost ženských kolem :-)
pilates a artroza druhého stupně kolena
Autor: eva (27.07.2009)
lze cvičit pilates s artrozou kolene II.stupně?
Re: pilates a artroza druhého stupně kolena
Autor: Barbora (29.07.2009)
Poraďte se nejlépe se svým doktorem, pilates sice kolena příliš nezatěžuje, ale všechno záleží na vašem zdravotním stavu.
adrenalin to není
Autor: Tami (29.07.2009)
Cvičím tohle rok a půl a vím, že ženy často očekavají od cvičení jakési vzrůšo,občas budí dojem, že si spletly klub. Pilates je vynikající na kondičku i soustředění (zhubla jsem 9 kg za rok),ale pro někoho to může být nuda bez okamžitého efektu.
Zhubnu?
Autor: Veronika (02.08.2009)
Mám dost velkou nadváhu, za prázdniny jsem sice zhubla v průměru 5-3kg, ale chtěla bych pilates zkusit a zeptat se, jestli se při něm hubne, děkuji za odpověď.
pilates- moje volba
Autor: Eva (20.08.2009)
asi 8 let cvičím 3x týdně doma kalanetiku, cca 40min, ale mám pocit, že už se nikam dál neposouvám, nezpevňuji. doporučíte mi pilates?
Re: pilates- moje volba
Autor: Bára (20.08.2009)
Pilates zkuste, pokud cvičíte pravidelně a poctivě, uvidíte výsledky. Navíc si můžete nakládat stále složitější cviky, takže nezakrníte na jednom místě.
je teprve v pubertě a mám moc kilo
Autor: hanka (26.08.2009)
ahoj,chci civič pilates,aerobik mě opravdu nebaví a hip hop tance by nejdou,je mi teprve 13 leet,myslíte si že bych mohla cvičit pilates i v pubertě?Jak jsem se už zmínila je mi 13 let,vážím 58 kilogramů,měřím 169 cm.Sice mi každý říká že mám pěknou vytvarovanou postavu s velkýma nadrama ale já se cítím opravdu tlustá.Myslíte si že mi pilates pomuže uzhubnout,nebo zpevnit moje bříško?A pomuže mi to i v hubnutí nohou?
Re: je teprve v pubertě a mám moc kilo
Autor: Alena (27.08.2009)
Pilates ti spíš zpevní postavu než abys pomocí něj výrazně zhubla. žádné věkové omezení ale neexistuje :) Naopak si myslím, že pro tebe bude pohyb ve formě pilates lepší než něco, kde bys rychle hubla, chápu, že bys asi zhubnout chtěla, ale v pubertě to není moc dobrý nápad, lepší je se udržovat v kondici a tvarovat postavu. Kromě toho podle tvé váhy a výšky hubnout nepotřebuješ :) Ať tě pilates baví!
Autor: Iva (22.09.2009)
Jsem po mrtvici, ochrnutá na pravou nohu, ale snažím se dělat vše, můžu cvičit pilates? Bolí mě totiž hodně záda, jak kulhám.
snížení objemu stehen
Autor: Lucišek (12.10.2009)
Dobrý den,
potřebuji snížit objem stehen, ale hlavně co se týká svalové hmoty. Bohužel kvůli několikaleté atletice mám nyní velmi svalnatá stehna, která již nejsou tak pevná a já bych chtěla krásné hubené nožky :-) Lze tohoto docílit pomocí pilátes? Děkuji
Pilates -přibrat
Autor: Martina (28.10.2009)
Pilates se stalo mojí srdeční záležitostí,cvičím 7měsíců 3-4týdně doma,cítím se skvěle a pocituji zpevnění těla.Ale mám opačný problém,potřebovala bych spíše přibrat,je to jen pilatesem možné?Je mi 37let 166/48váha.děkuji
dotaz
Autor: Marcela Švehlová (14.05.2010)
Prosím,chtěla bych se zeptat, jestli mi cviky pomůžou od bolesti zad. A zároveň jestli můžu zhubnout.
Děkuji za odpověď.

S pozdavem

Švehlová
Re: dotaz
Autor: Petr M (17.05.2010)
Pokud chcete cviky na záda, vyzkoušejte tyto www.ocviceni.cz/cvik… a cviky na hubnutí najdete zase zde: www.ocviceni.cz/cvik…

Samozřejmě, že to částečně splní i Pilates, záleží co přesně od cvičení očekáváte
Je to užasná věc
Autor: Sany (19.10.2010)
Pilates cvičim jenom doma a to jenom jeden měsíc a musim říct,že takové dobré výsledky jsem ani nečekala.Začala jsem když jsem byla nemocná a doma jsem se nudila tak sem si řekla:"Co takhle to vyzkoušet?!"Ze začátku mě to taky moc nebavilo,ale po týdnu mě to opravdu začalo bavit.Stačí si k tomu pustit vaší oblíbenou hudbu a cvičí se samo.Pilates opravdu doporučuji,je to skvělá věc ;)
Autor: Libuše (26.09.2011)
Je pilates vhodný po artroskopii kolene? Do konce života už budu mít s koleny problém. :-(Jsem 6 týdnů po operaci. Dříve jsem chodila na jumping, step aerobic ... tenhle druh sportu už asi nelze provozovat, tak sháním něco jiného.
Děkuji za odpověď.
no
Autor: koki (03.12.2011)
no ja tedy nwm,je to tezke
Re: no
Autor: kok 2 (03.12.2011)
jjj je jej ej je je
Vydržet
Autor: Hana (06.04.2012)
Jsem instruktor Pilates a sama za sebe i mé klienty musím říci, že kdo opravdu chodí pravidelně a překoná začáteční nevoli ke zkráceným a ochablým svalům, tomu se to začně líbit a je to znát - pevnější a pružnější tělo. Jak muži tak převážně ženy. I když cvičíme bez hudby, ale obměňováním cviků a tempa ve cvičení je to stále zábavné. A cviků je tolik..je to ale dřina
Autor: Hanka (28.04.2013)
Cvičím pilates dva roky a nyní cvičím již pro pokročilé. Ze začátku mi připadalo strašně obtížné a další den po cvičení i velmi bolestivé. Zkoušela jsem i jiná cvičení ale nic mě nenadchlo jako pilates, vše mi připadalo moc rychlé a byla jsem po ostatních cvičení spíš uhoněná ale ne posílená. Po pilates mám břicho pevné jako kámen. Po porodu jsem byla štíhlá ale měla jsem povislé břicho a pilates mi pomohl dostat břicho do původního stavu, což mě samotnou překvapilo. Zkoušela jsem pilates cvičit i s jinými cvičitelkami ale vrátila jsem se ke své původní a hlavně dlouholeté lektorce, která zná dokonale každý sval těla, takže moc dobře ví, jak se má SPRÁVNĚ cvičit. A v tom je strašný rozdíl, když chodíte cvičit k někomu, kdo teprve s pilatesem začíná, potom vás to ani nebaví. Další plus je v tom, že mě úplně přestala bolet záda a to ikdyž mám skoliozu jako blázen a celkově jsem se srovnala a cítím se mnohem lépe. Když delší dobu nejdu cvičit, záda začínají opět pobolívávat a to je znamení jít opět cvičit! Pilates prostě miluju a život bez něj si nedokážu představit :D
Re: PILATES lektor
Autor: Mária Blechová (17.10.2013)
Veľmi pekne ďakujem za Váš príspevok, som sama lektor Pilatesu a veru, v začiatkoch som neverila, že sa dostanem až tak ďaleko, že zvládam v 62 :) rokoch tie najťažšie pozície.

Moje cvičenky chodia ku mne s láskou cvičiť a to je vďaka trpezlivosti a záujmu o nich. Prajem veľa lektorom veľa trpezlivosti a pán PILATES bude hore šťastný:)

Mary

Hlavní článek: