Pilates: Malý zázrak

„Ještě donedávna jsem si myslela, že pilates je dobrý leda tak pro ty, kteří se nechtějí při cvičení zapotit a zároveň mít čisté svědomí, že udělali něco pro sebe. Tedy nic pro mne. Já potřebuji odcházet z tělocvičny vyřízená a promočená na kost,“ říká Jitka. „Po několika letech pravidelného cvičení aerobiku, posilování v posilovně jsem ale cítila, že by to chtělo změnu. Kamarádka mě pozvala na cvičební víkend a tam jsem vlastně náhodou poprvé v životě vyzkoušela pilates. První lekce nic moc, ale druhý den jsem cítila snad každičký sval v celém těle. Byla jsem nadšená. Začala jsem pilates cvičit každý týden a do pár měsíců se mi natolik změnila postava, že jsem musela vyměnit polovinu šatníku. Získala jsem měkčí, ale zároveň štíhlejší křivky, zhubla v pase a na bocích, tedy přesně to, co se mi v posilovně nedařilo.“

CVIČEBNÍ METODA PRO VOJÁKY

Metodu pilates vytvořil Joseph Hubertus Pilates narozený v Německu. Od dětství trpěl mnoha nemocemi -astmatem, revmatismem a křivicí, ale díky cvičení a posilování své nedostatky překonal a už ve čtrnácti letech se stal díky své vypracované postavě modelem pro anatomické výkresy. Během války se dostal do internačního tábora, kde své sportovní schopnosti ještě zdokonaloval. Vymyslel systém jednoduchých, ale účinných cviků, které procvičovaly celé tělo a zachovávaly ho silné, ale zároveň i pružné. Po válce rozšířil svou metodiku i mezi tanečníky, baletky a sportovce. Všichni byli nadšeni jednoduchostí a přitom velkou účinností cvičení.

TĚLO A DUŠE

Pilates, na rozdíl od mnoha jiných cvičebních technik, propojuje tělo a duši do jednoho celku. Jedno bez druhého nemůže fungovat, a proto je důležité se na každý cvik plně soustředit. Pilates je vhodný pro každý věk dětmi počínaje. Je ideální pro všechny, staré či mladé, pro lidi v kondici i bez, stejně tak pro ty s chronickými bolestmi, po úrazu nebo s astmatem. Je ideálním cvičením pro maminky po porodu, kterým pomáhá zpevnit střed těla, jenž je při těhotenství a porodu zvlášť namáhaný. Jde o program složený ze série asi 500 různých cviků. Ty se mohou cvičit na podložce, na speciálních strojích nebo s cvičebními pomůckami. Všechny pilates pohyby vycházejí z břišních svalů a svalů spodních zad. Jsou vymyšleny tak, aby pracovaly menší a hlouběji uložené svaly, které pomáhají větším svalům a zároveň danou svalovou oblast protahují. Přestože se jedná o lowimpact cvičení, jde o cvičení velmi intenzivní.

NA ZEMI I NA STROJÍCH

Lekce pilates lze rozdělit na dvě základní skupiny: 1. „matwork“ -cvičení na podložce nebo 2. pilates na strojích. V prvním případě se při cvičení používají ještě další pomůcky, jako je např. Magic Circle, overball, gymnastický balon, BOSU, pěnové role, therabandy ap. K těmto pomůckám se však dopracujete až časem, rozhodně je nechtějte vyzkoušet hned při první lekci. Nejdříve se musíte naučit pracovat s vlastním tělem, a teprve potom si můžete cvičení oživit a zintenzivnit různými pomůckami. Pilates na strojích je dalším stupněm náročnosti. I když stroje na první pohled připomínají mučicí nástroje, nebojte se jich. Instruktor vám ukáže, jak na nich cvičit, a při prvních lekcích by měl i dohlédnout, zda vše provádíte správně.

HLAVNÍ ZÁSADY CVIČENÍ PILATES:

* kvalita je důležitější než kvantita
* koordinace dechu a pohybu
* dokonalá kontrola nad prováděným pohybem
* plynulost cvičení
* všechny pohyby vycházejí ze středu těla - tzv. „power house“
* rovnováha
* přiléhavé trikoty

Na svou první lekci pilates si připravte přiléhavé, ale pohodlné oblečení. Instruktor musí vidět, zda se svaly zapojují tak, jak mají. Ideální jsou legíny - krátké nebo dlouhé a top nebo tričko. Pilates se cvičí naboso, budou vám tedy stačit žabky na přechod ze šatny do sálu. Nezapomeňte také na dostatečně velký ručník (který využijete i při cvičení) a láhev s vodou.

5 mýtů o pilates

** 1. Pilates je jen jiná forma jógy **

Tento mýtus způsobuje špatné spaní nejednomu lektorovi jógy nebo pilates. I když mají obě cvičení mnoho podobného, v celku se velmi liší. Joseph Pilates studoval jógu, ale také mnoho jiných forem cvičení, a teprve kombinací všech vznikla metoda pilates.

**2. Pilates je pouze rychlým řešením povoleného bříška **

Pravda je, že pilates výborně formuje bříško. Většina cviků zapojuje totiž hluboké vnitřní břišní svaly a zpevňuje střed těla, který slouží jako stabilizátor celého těla. Díky tomu také pomáhá při bolestech zad a dalších problémech.

**3. Pilates je nudný a pomalý**

Tento názor rychle změníte, jakmile navštívíte první opravdu dobrou lekci pilates vedenou profesionálním instruktorem. Pilates může být snadný i velmi náročný. Mohou ho cvičit těhotné ženy a lidé po úrazech, ale také profesionální sportovci.

**4. Pilates je hlavně pro ženy**

Už fakt, že pilates byl vytvořen mužem, tento omyl vyvrací. Mnoho prvních cvičitelů byli také muži. Je pravda, že pilates je mezi ženami oblíbený, ale vhodný je pro obě pohlaví stejně.

**5. Pilates se lze naučit jen z knihy nebo DVD**

Naučíte se pár cviků, ale pravděpodobně špatně, takže si cvičením spíše uškodíte, než prospějete. Pilates je velmi precizní technika, kterou z knihy nevyčtete ani z DVD nevykoukáte. Nicméně knihy ani DVD nezavrhujte. Díky nim můžete proniknout do tajů pilates hlouběji, nebo ho třeba déle procvičovat v soukromí. Mgr. Renata Sabongui lektorka pilates, majitelka jediné licence Ron Fletcher Towelwork v Evropě.


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.