Procvičte si nožní klenbu

Naše nohy mají dvě funkce: nesou hmotnost našeho těla a umožňují nám ten nejjednodušší pohyb, a sice chůzi. Nožní klenba má vliv na mnohé, a proto se na ni tentokráte zaměříme. Hodí se to zvláště teď v létě.

Říká se, že podle chůze jsme schopni identifikovat úplně každého. Styl chůze může být zrovna tak vypovídajícím důkazem jako otisky prstů na rukou, tato metoda je tak běžně zahrnuta ve vyšetřovacích technikách. Zkuste si sami spočítat, kolik lidí ve svém okolí poznáte podle chůze. Kolikrát se vám stalo, že jste přesně věděli, kdo jde, aniž byste viděli jeho tvář. Přicházejícího poznáme podle frekvence a rychlosti jeho kroků, ráznosti, pomalosti, rozvážné chůze, dynamické chůze, lehké či těžkopádné chůze, toho, jestli dotyčný dupe, cupitá či „šourá“ nohy. Zrovna tak hodnotíme styl chůze na dálku podle oka. Charakterizujeme ji tak, že někdo pospíchá či se loudá. Někdo má chůzi uvolněnou a houpavou, a jiný jde naopak jako svázaný. Když se nám do něčeho nechce, tak se vlečeme jako šneci, anebo zase naopak pospícháme, či se dáme dokonce do běhu. Jinak chodíme, když máme z něčeho radost, jinak, když jsme smutní. Chůze je prostě nonverbálním projevem každého z nás a dá se podle ní odhalit nejen to, kdo je za dveřmi.

Správné držení těla začíná od postavení chodidel, dále kotníků, kolenou, kyčlí přes správné zakřivení páteře a optimální pozici lopatek a ramenou až po temeno hlavy. Naše tělo pracuje jako celek a nepříznivé postavení chodidla ovlivňuje další části, proto bychom správné aktivaci nožní klenby měli věnovat zvýšenou pozornost. Chodidla jsou naše kořeny, kterými jsme napojeni na tok zemské energie, a pokud je špatně používáme, nemůžeme tuto energii řádně využít. Podle toho, jak našlapujeme a jak chodidlo používáme, se nám na něm postupem času vytvářejí různé otlaky a nerovnosti, tak tomu říkáme my… Čínská medicína to nazývá třeba dysfunkce štítné žlázy, špatná funkce srdce, plic, jater, ledvin - zkrátka záležitosti, které se z chodidel dají vyčíst. Na chodidlech začínají a zase končí svalové řetězce vedoucí skrze celé tělo, proto jsou jejich správné postavení a funkce velmi důležité. Správnou aktivací a nastavením chodidel dokážeme v lidském těle ovlivnit řadu na sebe navazujících procesů. Pokud nebude fungovat chodidlo, nemusí fungovat ani jiná část těla, kterou vnímáme jako problematickou.

Má-li být nějaký předmět opravdu stabilní, musí být podepřen ve třech bodech a těžiště musí být mezi těmito body. Chodidlo má také tři opěrné body: hrbol patní kosti, hlavičku prvního metatarzu (bod pod palcem) a hlavičku pátého metatarzu (bod pod malíkem). Mezi těmito opěrnými body jsou vytvořeny dva druhy kleneb - příčná a podélná. Tyto klenby chrání měkké tkáně plosky nohy a umožňují pružný nášlap. Rozhodující význam pro udržení příčné a podélné klenby mají sice svaly, ale uspořádání kostry nohou a jejích vazů je neopominutelným předpokladem zachování klenby. Pouze svaly tedy k udržení klenby nestačí.

Tréninkem správného postavení chodidel a aktivací kleneb se dá výrazně ovlivnit postavení nohou do X či do O, které bývá často vidět u lidí s nadváhou či jednoduše u lidí, kteří mají zborcenou či nefunkční zejména podélnou nožní klenbu. Tito lidé potom při chůzi nezapojují malíkovou stranu chodidla, tím pádem nefungují spirální svalové řetězce a kolena potom nedrží ve správné pozici. Při chůzi i postoji dbejte zejména na tříbodovou oporu chodidla PATA – MALÍK – PALEC a váhu rovnoměrně rozloženou na celé chodidlo. Uvědomění si správné aktivace klenby (obrázek 1 a 2) a zaměření se na zatížení vnějších malíkových hran může pomoci přetvořit chybné postavení kolenou.

CVIČENÍ

Základní věc:

1. Tříbodová opora chodidla!

Při každém kroku, našlápnutí či normálním stoji na místě je vždy důležité používat tříbodovou oporu chodidla. Vnímáme bod pod patou, malíkem a palcem. Pokud bychom tyto tři body spojili, vytvoří nám jakýsi nosný trojúhelník. Častokrát jeden z těchto bodů při chůzi či stoji vynecháváme nebo jej zatěžujeme více či méně, a tím dáváme vzniknout dalším svalovým dysbalancím, které se potom mohou promítnout do dalších zdravotních problémů, jako například s kyčlemi, koleny, zády aj.

2. Příčná a podélná klenba

Příčná klenba má tvar srdíčka - ve zdravotnických potřebách můžete často koupit pomůcku, která napomáhá držení této klenby, má právě tvar srdíčka. Podélná klenba - tvar půlměsíce - je delší a „známější“, je podstatně diskutovanější. Její zborcení je označováno termínem platfus. Správnou aktivací podélné klenby dokážeme ovlivnit postavení nohou do O a do X.

Rozcvička:

Jednoduše se posadíme na rovnou zem, natáhneme nohy, dlaněmi se opřeme o zem a krásně srovnáme záda (sedíme rovně, jako by za námi byla zeď). Naše „nožní chodidlová rozcvička“ se skládá z následujících cviků:

Střídavě propínáme a naopak přitahujeme špičky (děláme fajfky). Co nejvíce roztáhneme všechny prsty od sebe a střídavě přitahujeme palec směrem k sobě a ostatní prsty od sebe a potom to otočíme, což je těžší varianta. Palec dolů a prsty nahoru. Cvik proveďte tak 15x.

Správné zapojení nožní klenby ve stoji

Cvičení na aktivní nožní klenbu a zapojení svalových řetězců začínajících na plosce chodidla. Stoupněte si na šířku pánve, malíkové strany jsou vodorovně (jako kolejnice). Vnímáme tříbodovou oporu chodidel a nadzvedneme a roztáhneme prsty na nohou co nejvíce od sebe. Potom postupně od malíčku pokládáme prstíky jeden po druhém na zem jako vějíř. Vnímáme kontakt s podložkou, můžeme si představit, že skrz naše chodidla prorůstají kořeny do země. V této pozici setrvejte několik minut.

Paty - špičky

Střídavě přenášíme váhu na paty a na špičky, přičemž odlehčenou část vždy vytočíme do strany a následně ji zatížíme. Procvičíme nejen nožní klenby, ale i kotníky. Tímto cvikem se posouváme do boku asi 2 metry a stejnou metodou se vracíme zpět.

Písek

Písek je pro naše chodidla a klenby přímo lék. V písku se dá dělat celá „nožní abeceda“. Cviky můžete vyzkoušet třeba v létě u moře.

Píďalky

Určete si startovní čáru a od ní asi 2 m vzdálenou cílovou čáru. Pomocí přitahování prstíků se snažte dopravit ze startu do cíle, aniž byste zvedali paty ze země a aniž byste se odráželi.

Kamínky

Chůze po oblázkové pláži

Oblázková pláž se jeví jako ideální tréninkové prostředí pro vaše klenby. Klenba se automaticky zapojuje, ať chcete nebo ne. Stačí tedy jenom chodit a chodit. Všimněte si, jak se vaše zhýčkaná nožka na počátku dovolené kamínkům brání a jak vám na konci dovolené už nedělá žádný problém po kamíncích chodit. Noha začíná správně fungovat.

Chytání, zvedání a přenášení oblázků

Toto cvičení je zejména na aktivaci příčné klenby. Můžete jej provádět i doma, a to buď s kamínky, které si přivezete z dovolené, nebo třeba s kaštany ze zahrady. Vyberte si 10 kamínků různé velikosti a pomocí nohy je přendavejte z hromádky na hromádku.

Tato pomůcka se využívá nejen při manikúře, ale také ve zdravotnictví, a to pokud se někomu dělají halluxy či výrůstky na malíkové nebo palcové straně. My můžeme cvik praktikovat jako dobrý nácvik pozice stromu, kde potřebujeme roztáhnout prsty co nejvíce od sebe.

Věděli jste, že...

...existují různé typy nohy?

* egyptský typ nohy se vyznačuje tím, že palec přerůstá všechny ostatní prsty, zde je potřeba měřit vůli mezi palcem a špičkou boty

* řecký typ nohy je charakteristický tím, že je nejdelší ukazovák, důležité je změřit vzdálenost mezi okrajem boty a nejdelším prstem (ukazovákem)

* kvadratický typ nohy poznáte podle roviny, kterou tvoří palec spolu s ostatními prsty na noze, toto vzájemné uspořádání způsobuje, že noha nabývá na šíři, a tak má majitel problémy s výběrem dostatečně široké obuvi, v tomto případě se doporučuje koupit boty o číslo větší


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.