Relaxujte sportem

Jak nejraději odpočíváte? U dobré knížky, na návštěvě u přátel, lenošením v posteli nebo jen tak nicneděláním? A co třeba sportem? Je pro vás pohyb a sportování spíše nutností a dřinou? Přesvědčte se o tom, že i sport může být skvělou relaxací a odpočinkem.

Odpočívat může člověk aktivně i pasivně. Co to znamená? Pasivní odpočinek známe všichni velmi dobře. Jde v podstatě o velmi nenamáhavou, spíše intelektuální činnost, která nevyžaduje příliš energie a fyzické námahy. Může ji představovat již zmíněné čtení knihy, sledování televize, ruční práce nebo třeba surfování na internetu. Aktivní odpočinek naopak představuje především fyzickou činnost – ať už jde o sport, úklid bytu, turistiku, venčení pejska, procházku apod. Pro naši duševní i tělesnou pohodu potřebujeme oba druhy odpočinku. V jakém poměru, to záleží především na našem povolání i vnitřním založení. Platí zásada, že člověk by měl relaxovat opačným způsobem, než kterým pracuje. Proto pokud máte sedavou práci, při které je zaměstnaná především vaše hlava a maximálně ruce na klávesnici, nejvhodnějším odpočinkem pro vás bude nějaká aktivní činnost, při které vybijete nahromaděný vztek a napětí. Pracujete-li naopak hlavně fyzicky, bude pro vás vhodnější klidnější trávení volného času, kdy zase energii načerpáte. To však neznamená, že musíte polehávat na gauči. Pohyb může být skvělou relaxací pro úředníky stejně jako pro fyzicky pracující, stačí si jen správně vybrat.

Zdravá závislost

Pravidelně sportující čtenáři mi určitě dají za pravdu, že po určité době vzniká na sport „závislost“. (Naštěstí jen v tom dobrém slova smyslu.) Proč? Při fyzické aktivitě se totiž v těle vyplavují hormony zvané endorfiny, které mají za následek pocit dobré nálady a štěstí, ale například také menší pocit bolesti. Působením endorfinů se totiž posouvá práh vnímání bolesti. To znamená, že má mírný analgetický účinek. Vědecké studie odhalily překvapivě vysoký analgetický účinek endorfinu, který je 18–33krát vyšší než v případě morfinu, jenž se používá při léčbě velmi silných bolestí. To objasňuje mimo jiné pocity euforie po opakované fyzické zátěži. Pro sportovce mají endorfiny i další význam. Při přerušení či úplném ukončení pravidelné sportovní činnosti (například při nemoci, zranění apod.) se vyskytují abstinenční stavy,na nichž se také podílí nedostatečná produkce endorfinů. Právě tak vzniká závislost na sportu. Jde však skutečně o závislost v dobrém slova smyslu, neboť napomáhá v pravidelném sportování a zabraňuje lenosti a pohodlnosti.

Vyberte si!

Tyto „hormony štěstí“, jak se jim také někdy říká, se naštěstí vyplavují jak při náročných, tak i méně obtížných fyzických aktivitách. Stačí si jen vybrat, který sport nebo cvičení je vám blízké a zároveň se při něm odreagujete od celodenní práce, a pustit se do toho.

1. Pro kancelářskou myš

Sedíte celý den v práci a jediný pohyb, který vykonáte, je cesta na oběd, popř. pro papír do tiskárny? Pak si vy i vaše tělo zasloužíte pořádnou regeneraci od neustálého sezení a přemýšlení. Máte-li v práci open space a jste celý den mezi lidmi, možná uvítáte spíše aktivitu individuální, jako je například běh nebo projížďka na kole. Pokud pracujete na manažerské pozici a máte kancelář sama pro sebe a lidé vám spíše chybí, seberte partu a běžte si po práci zahrát házenou, volejbal (ještě máte pár posledních týdnů, kdy si můžete zahrát i beach volejbal) nebo si zajděte na kickbox. Zvlášť ve vysokých funkcích, které vyžadují velkou zodpovědnost a zvládání mnoha stresových situací, bude jedině ku prospěchu věci, když ze sebe všechno napětí vytlučete do boxovacího pytle, a ne na ranní poradě.

2. Pro studentku

Ležíte celé dny nad sešity a knížkami do školy a po večerech vyrážíte s kamarádkami do barů a na diskotéky? Ptáte se, kde při tom všem najít ještě energii na cvičení, a už vůbec si nedovedete představit, že by vám přineslo úlevu a odpočinek? Opět záleží, jaká jste sama o sobě svým založením, ale možnosti existují pro vás i vaše kamarádky. Co si jít hned ráno zaběhat do místního parku, když víte, že zbytek dne strávíte na zadku ve studovně? Nebo si místo večerního posezení v kavárně zajděte zatancovat
na zumbu nebo Port De Bras, které je vhodnější právě pro něžné a citlivě založené duše. V oblibě jsou stále také lekce dance aerobiku, při kterém se nejen vyřádíte, ale také dokonale pročistíte hlavu od zkoušek i domácích úkolů.

3. Pro maminku s miminkem

Je jasné, že máte pocit, že pohybu kolem miminka je víc než dost, a na nějaké poskakování ve fitku už nemáteani pomyšlení. Přesto máte možností hned několik. Už i u nás existují lekce, které můžete absolvovat společněse svým miminkem – ať už je to jóga s dětmi, cvičení s kočárky apod., také vám nic nebrání vyrazit i s kočárkem na brusle nebo si jít zaběhat. Budete
tak stále se svým děťátkem, a přesto uděláte něco pro sebe, své tělo i osvěžení. Pokud máte i tak pocit, že si dobře zacvičíte a odpočinete od celodenních starostí jen sama se sebou, vypravte se alespoň dvakrát týdně na lekci pilates nebo kalanetiky. Nejde o fyzicky náročné cvičení, přitom ale při něm dokonale zpevníte postavu a zbavíte se poporodního bříška.

4. Pro unavené

Stojíte v práci celý den na nohou a při představě, že si jdete po skončení pracovní doby ještě zacvičit, se vám dělají mžitky před očima? Pravděpodobně jste skutečně unavená, ale především z jednostranné fyzické zátěže, nesprávných pohybových stereotypů, špatného držení těla apod. Právě proto, abyste si dokonale odpočinula a načerpala síly na další pracovní den,
je třeba svaly pořádně protáhnout, uvolnit a zrelaxovat celé tělo. K tomu vám mohou pomoci lekce tai-či, hathajógy, power strečinku apod. Trénink sestavený vám na míru, a navíc vedený příjemným a empatickým trenérem bude ovšem tou nejlepší volbou.

Více článků najdete v časopsie Dieta.


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.