Sauna

Sauna je finské slovo, které označuje malou vytopenou místnost, která se využívá jako ohřívárna při saunování. Od vnějšího prostředí je sauna velmi dobře izolovaná, většinou je vevnitř obložená dřevem. Teplota se obvykle pohybuje mezi 60 - 120˚C, ale v některých saunách může teplota vyšplhat ke 140 ˚C. Na kamna, která zahřívají celou saunu, se jednou za čas nalévá voda (může mít nějaké aroma), která zvýší vlhkost vzduchu.

Saunování je velice příjemné a relaxující, uvolňují se unavené svaly a zklidní se také stresovaný mozek (to je dáné tím, že tělo vypouští do krve látky jako například endorfiny). Pro dobrý pocit ze saunování a lepší prokrvení se například ve Finsku šlehají březovými metlami, které šleháním a horkem vypouští příjemné eterické látky. U nás nejsou metličky příliš časté, používají se spíše pomůcky jako kartáče a žínky, kterými se provádí automasáž.

Po zahřátí těla v sauně následuje ochlazení, které může být buď ve sprše, nebo studeném bazénku. V severských zemích se sauny často nacházejí poblíž jezer. Ochlazení probíhá skokem do jezera, a to dokonce i v zimě, kdy se do zamrzlého jezera proseká díra. V běžných saunách je také prostor pro zklidnění, kde si před dalším zahřátím můžete vydechnout. Saunování dopřává osvěžující a vydatný spánek a druhý den přináší probuzení s novým elánem k životu.

Pravidla pro dobré saunování

  1. Před saunováním se ve sprše omyjte teplou vodou a mýdlem, doporučuje se také namočit si vlasy.
  2. Před vstupem do sauny se osušte ručníkem.
  3. Do sauny si neberte téměř žádné věci - potřebovat bude pouze ručník či prostědadlo a žínku nebo kartáč.
  4. Při pocení si masírujte kůži končetin i trupu žínkou či kartáčem (pokud je nemáte, vyzkoušejte alespoň prsty či dlaně).
  5. Po řádném prohřátí (čas je individuální, zhruba 8-12 minut) se celí (pokud možno i hlavu nebo zátylek) opláchněte studenou vodou a ochlaďte se i ve studeném bazénku (ideální doba je kolem 1 minuty).
  6. Celou proceduru opakujte alespoň třikrát.
  7. Po posledním ochlazení se před závěrečným odpočinkem opláchněte vlažnou vodou.
  8. Doporučuje se, abyste po posledním saunování alespoň 15 minut odpočívali. Doplňte vypocenou vodu - nejlepší jsou ovocné šťávy, které navíc obsahují i vitamíny. Nepijte alkohol! Ruší účinky saunování.

Kam jít do sauny

Pokud nevíte, kde jsou ve vašem okolí dobré sauny, podívejte se na přehled saun v Praze a sauny v Brně, nebo využijte vyhledávací formulář pod článkem. Přejeme příjemné saunování!


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
Po sauně masáž
Autor: Lupínek (09.11.2010)
Dneska super nabídka na www.zapakatel.cz/cs/… 1,5 hodiny thajské masáže za 600,- a leze to dolů!!!!