SPIDERAP pro pavoučí ženy a muže

Dynamické a energické odporové cvičení v rytmu hudby se v zemi svého vzniku, Itálii, stalo takovým hitem, že pomalu vytlačuje zumbu i klasický aerobik…
Název SPIDERAP se u nás používá jak k označení cvičebního stylu, tak pomůcky (opasku) k tomuto specifickému cvičení.

Při spiderapu však zdaleka nejde „jen“ o zábavu a redukci váhy při rychlém pohybu s úplně jednoduchou choreografií bez náročných krokových variací. Taneční prvky sice jsou součástí některých lekcí, ale v jiných hodinách, zaměřených spíše na tonizaci svalstva, je důraz kladen na cviky posilovací a protahovací. Aby posilování i strečink byly opravdu efektivní, zkonstruoval tvůrce tohoto nového cvičebního stylu Rudy Alexander speciální opasek – právě jeho použitím a tím, co všechno s vámi dělá, se spiderap liší od všech dosud známých fitness stylů.

Tajemství opasku

Opasek spiderap při letmém pohledu poněkud připomíná pomůcku na S/M intimní hrátky, jeho promyšlená konstrukce však slouží k úplně jinému „mučení“. Vlastní opasek se pomocí suchých zipů upevňuje kousek pod pasem, kolem břicha a beder. Čtyři pružná lana, která vedou z jeho zadní části, mají na koncích úchyty – dva slouží k navlečení na obuté nohy, další dva k pevnému úchopu. Lana díky své elasticitě kladou při pohybu odpor, který vás však neomezuje v pohybu jako takovém.

Sílu odporu lze regulovat utažením či naopak povolením lan – sami si tak řídíte velikost zátěže. (Na intenzitu cvičení má kromě velikosti zátěže samozřejmě vliv i tempo, v němž provádíte cviky, ale to už musíte nechat na citu instruktora a jeho výběru hudby.) Součástí opasku jsou tři magnety pro oblast břicha a čtyři pro bederní krajinu. Takže cvičíte a zároveň podstupujete magnetoterapii, která má blahodárné účinky například při bolestech zad nebo otocích, uvolňuje ztuhlé svaly a stimuluje ty ochablé.

----
Spiderap při nejmenším nastaveném odporu zvyšuje o 30 % energetickou náročnost aktivit typu chůze, joggingu, aerobiku. Hubnete s ním proto rychleji.
----

Klouby jako v bavlnce

„Díky lanovým popruhům vedoucím od pásu, který má cvičenec zapnutý kolem pasu, k okrajovým částem končetin, dochází k rovnoměrné distribuci zátěže na jednotlivé svalové skupiny,“ říká o spiderapu David Gerych z vědecké sportovní laboratoře CASRI ČR v Praze. „Většina metod rozvoje silových schopností pracuje se zvedáním, nesením nebo přemisťováním břemen proti odporu gravitace.

To znamená, že zátěž působí vždy jedním směrem (k zemi) – tím dochází k neadekvátnímu zatížení některých částí těla a nadměrnému mechanickému namáhání některých tkání, především kloubních struktur. Odpor je během pohybu konstantní, takže největší sílu na jeho překonání je třeba vynaložit na začátku pohybu. Naproti tomu při spiderapu odpor v průběhu pohybu plynule narůstá, a proto se síla na jeho překonání postupně zvyšuje a největší je na konci. To vede k účinnějšímu rozvoji svalové síly. K vytvoření odporu se u spiderapu nevyužívá hmotnosti břemene, a tedy působení gravitace, nýbrž elasticity gumových lan. Proto je možné směrovat odpor vždy proti pohybu, a tím nejen zvýšit účinek cvičení, ale také se vyhnout nerovnoměrnému a nefyziologickému zatížení některých částí těla a riziku poškození kloubů, především páteře,“ vyjmenovává David Gerych zdravotní benefity tohoto cvičení.

Zátěž ve vlastních rukách

Spiderap mohou cvičit mladí i starší, tencí i prostorově výraznější, fitness zelenáči i zdatní sportovci. Však také tato novinka nachází uplatnění jako součást sportovního tréninku. Výkonnostní sportovci si s ní nejen zvýší kondici, ale také kompenzují jednostrannou zátěž, kterou trpí pohybový aparát hokejistů, tenistů, golfistů, veslařů… Pokud chtějí spiderap vyzkoušet senioři, neměli by mít fyzičku na nule. „Se zdatnějšími seniory a lidmi neuvyklými na pohyb je nutné začínat pomalu a zátěž zvyšovat postupně,“ upozorňuje fyzioterapeutka a trenérka Eva Novotná, která vede skupinové lekce v Centru rekondice v Praze 9 – Letňanech.

Cvičit se dá ve dvou s osobním trenérem, ale ve skupině je to zábavnější a více motivující. Dynamiku skupinových lekcí určuje doprovodná hudba. Cviky, zaměřené postupně na různé tělesné partie, ukazuje instruktor. Nejdřív pěkně pomalu a návodně, takže nemusíte mít strach, že byste se „nechytali“. Pokud síly docházejí, prostě si pomocí spon povolíte gumičky nebo je úplně shodíte. I bez nich budete mít z lekce užitek. „Hodina spiderapu dokáže být velmi intenzivní a náročná, její výhodou však je možnost přizpůsobovat náročnost potřebám klientů,“ říká Eva Novotná. „Při tomto cvičení zabírá celé tělo, největší důraz je však kladen na jeho střed. Opasek pomáhá udržet zpevněné břicho a tím chrání bederní oblast před přetížením a poškozením,“ vysvětluje trenérka jednu z předností nového cvičebního stylu.

!!! Jste-li zvyklí cvičit naboso nebo v protiskluzových ponožkách, při spiderapu to nezkoušejte. Koncové úchyty pružných lan jsou konstruované pro použití na sportovní boty a udržet je na bosé noze je nejen obtížné, ale i nepohodlné.

Zajímá vás, jestli budete při cvičení připomínat pavouky? Podívejte se na ukázková videa a posuďte sami.
Mrkněte na www.mujspiderap.cz nebo na YouTube, kde do vyhledávače zadejte heslo „spiderap“. Osobní zkušenost je ovšem vždy nejlepší.

----

Pro koho je SPIDERAP vhodný:
* Pro ženy ke zintenzivnění skupinových lekcí aerobiku, zumby, pilates, cvičení na velkých míčích (gymballech) i s overbally atd.
* Pro začátečníky ve fitness k doplnění outdoorových aktivit jako chůze, nordic walking, jogging, jízda na kole, plavání, in-line bruslení atd., s cílem zlepšit silové schopnosti.
* Pro středně pokročilé k udržení a dalšímu rozvoji kondice, především síly, silové vytrvalosti a pohybové koordinace.
* Pro výkonnostní sportovce ke kompenzaci jednostranného zatížení pohybového aparátu a k udržení silových schopností.
* Pro jedince s některými poruchami pohybového aparátu. Pružná lana vedoucí od opasku šetrně kladou odpor proti směru fyziologického pohybu a tím brání nepřirozenému zatížení kloubů a páteře.

----

Speciální opasek na spiderap je často nazýván „osobním trenérem“ a stojí kolem 4 tisíc korun. Jeho tvůrce Rudy Alexander vymyslel pro jeho efektivní využití speciální cviky, opasek však můžete doplňkově použít i při jiných sportech a pohybových aktivitách. Nejběžnější z nich je u nás asi aerobik – však se také podstata spiderapu někdy vysvětluje nezasvěceným jako „aerobik s expandérem“. To je však značně zjednodušené. Zvýšit si zátěž pomocí opasku lze i při kickboxu, joggingu, posilovacím (tonizačním) cvičení nebo třeba józe. Se spiderapem můžete jak cvičit pilates, tak běhat, kondičně trénovat i rehabilitovat po úrazu nebo při nervosvalové nerovnováze, projevující se nejčastěji bolestmi zad a nosných kloubů.

----

Co dokáže SPIDERAP:
* Spálí tuk a pomůže zhubnout.
* Zlepší krevní oběh.
* Zvýší kapacitu plic.
* Zpevní svaly držící tělo v určité (zejména vzpřímené) poloze.
* Vytvaruje postavu, tonizuje svalstvo.
* Posílí kloubní pouzdra a vazy, zlepší pružnost a ohebnost těla.
* Celkově zvýší kondici.
* Zefektivní funkce pohybového aparátu.
* Zmírní bolesti zad.

----

Cvičení spiderap je u nás zatím „v plenkách“. V Česku působí dva Master trenéři, pravidelné lekce se konají v Praze, Ostravě, Opavě, Třinci a Ústí nad Labem. Licence uděluje řídicí metodické centrum v Itálii.

----

Zdroj: Moje zdraví
Foto: inTrener.cz
Text: Dita Váchová
Odborná spolupráce: Eva Novotná Centrum rekondice Praha 9 – Letňany, www.centrumrekondice.cz, www.inTrener.cz


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.