Stop problémům při cvičení!

Zaskočí vás v posilovně křupání v zádech, zatímco jindy vám vaši oblíbenou cvičební seanci otráví svědění pokožky? Vzali jsme si na paškál nejčastější nepříjemnosti spojené se cvičením. Jak se jim vyhnout?

Statistiky mluví jasnou řečí. Až 50% sportovních začátečníků, kteří si naordinují pravidelný cvičební plán, nevydrží u svých dobrých předsevzetí ani šest měsíců! Od pravidelné sportovní aktivity vás můžou odradit i drobné problémy, jako je mravenčení v končetinách, křupání v kolenou nebo rozechvělé svaly. Když se naučíte těmto nepříjemnostem čelit, příště svou permanentku do posilovny vyčerpáte na sto procent!

Když dělám sedy lehy, křupe mi v zádech

Pokud není křupání v zádech spojené s bolestí, nemusíte si dělat starosti o zdraví svých zad. Sedy lehy však zatěžují především jejich spodní část, což může vést k určité svalové nevyváženosti. Zkuste sedy lehy občas vyměnit za velice efektivní cvik zvaný plank, při němž jde o to, udržet se ve vzporu na loktech. Posílíte si tak hned několik svalových skupin najednou a zpevníte střed těla.

Po jízdě na rotopedu mě brní nohy

Stává se vám, že seskočíte z rotopedu, běžeckého pásu nebo z veslařského trenažéru, a pak se sotva udržíte na nohách?
Ztuhlost a mravenčení vašich spodních končetin mají často na svědomí těsné tenisky. Pořiďte si sportovní obuv o půl čísla větší, aby vaše chodidla měla při pohybu určitou rezervu. Dalším důvodem mravenčení bývá příliš dlouhé setrvání v jedné poloze. Proto občas nohama zavrťte anebo nepatrně obměňte jejich pozici.

Při výpadech nebo dřepech mi křupe v kolenou

Tady platí stejné pravidlo jako u píchání v zádech. Křupavý zvuk v kolenou signalizuje zdravotní problém zejména v případě, že je spojený s bolestí. Příčiny praskání při dřepech a dalších cvicích můžou být rozmanité. Za hlasitým křupáním se často skrývá hypermobilita, která se vyznačuje volnějšími klouby, nebo svalová nerovnováha v koleni. V takovém případě se vrhněte i na cviky, které posilují svaly dolních končetin, jako například čtyřhlavý stehenní sval.

Na konci cvičení mívám rozechvělé svaly

Vaše svaly spotřebovávají při fyzické námaze glukózu. Při cvičení tedy klesá hladina cukru v krvi, což může vést k pocitu rozechvělosti po tréninku. Tomu se dá ovšem snadno předejít! Dopřejte si hodinu před cvičením svačinku na bázi sacharidů. A pozor, při rychlém a náročném tréninku vystavujete svoje tělo zátěži, při níž se můžou vylučovat stresové hormony kortizol a adrenalin! Ty stimulují váš organismus ještě víc, což může v konečném výsledku vést k rychlejšímu poklesu cukru v krvi. Proto zařaďte do svého tréninkového plánu i pomalejší a klidnější cviky.

Při fyzické námaze mě svědí pokožka

Zvýšení tělesné teploty při cvičení spojené s nadměrným pocením někdy vede ke zvýšené produkci histaminu. Tato alergická reakce se pak přihlásí o slovo například v podobě vyrážky nebo svědivého pocitu. Ke zmírnění symptomů vám pomůžou antihistaminika. Jestliže dáváte přednost přírodním prostředkům, vyzkoušejte například potravinový doplněk kvercetin. Tento rostlinný bioflavonoid je známý jako mimořádně účinný antioxidant a kromě toho může přispět k utlumení alergických projevů.

24 hodin po cvičení mě bolí celé tělo

Při fyzické námaze se ve svalové tkáni vytvářejí mikroskopické trhlinky. A právě během procesu, při kterém se tyto trhlinky zacelují, dochází k zesílení svalů. Nejbolestivější fáze nastává v rozmezí 24 až 48 hodin po cvičení. Obzvlášť silná bolest nastoupí tehdy, když se do cvičení vrhnete jednou za uherský rok. Bolest zmírníte s pomocí strečinku a masáží. A příště si sport naplánujte na několik dní v týdnu, aby si svaly zvykly.

Cvičení vždycky začínejte v pomalém tempu a postupně přidávejte na intenzitě. Na závěr cvičení zařaďte krátký strečink.


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.