V JAKÉ JSTE KONDICI? - část IV.

Být v kondici zdaleka není jenom o tom, že máte ploché břicho a v pohodě doběhnete tramvaj. Zkuste si podle našeho návodu několik všestranných testů, z nichž se velmi jednoduše dozvíte, jaké jsou momentálně vaše celkové fyzické schopnosti.

Každý týden se zaměříme na jednu z oblastí: dolní část těla, horní část těla, hluboký stabilizační systém (HSS), flexibilita a rovnováha. Nakonec nás čeká i celkové zhodnocení.

Dnes: FLEXIBILITA (test ohebnosti)

TEST NA ZKRÁCENÉ FLEXORY KYČLÍ

Lehněte si na lavici tak, aby pánev byla na konci lavice. Jednu nohu přitáhněte k tělu, druhou nechte volně viset přes lavici po dobu alespoň 40 vteřin.

Jak změříte svou flexibilitu?

* Pokud je natažená noha výš než kyčle, vaše flexory kyčlí jsou zkrácené a je nutné je protáhnout.
* Pokud je natažená noha v úrovni kyčle, úroveň flexorů kyčlí je v pořádku.
* Pokud je noha níže než v úrovni kyčle, buď jste velmi flexibilní, nebo hypermobilní.

Doporučení trenéra Martina Šťastného:

Tento test můžete využít zároveň jako protahovací cvik. Provedení cviku je stejné jako na obrázku, v poloze se snažte vydržet alespoň 40 vteřin a zopakujte minimálně dvě série.

TEST NA ZKRÁCENÉ SVALY ZADNÍ STRANY STEHEN

Tento cvik je velmi jednoduchý: sedněte si na zem, natažené nohy u sebe, rovná záda, pokuste se chytnout za špičky.

Jak změříte svou kondici?

* Pokud se za špičky vůbec nechytíte, vaše svaly jsou zkrácené a je třeba je protahovat. Ale! Důležité je nejprve vyhledat odborníka a poradit se s ním, extrémně zkrácené svaly totiž mívají svůj důvod a neopatrným protahováním, které si naordinujete úplně sami, byste si mohli způsobit vážné problémy.
* Pokud se chytíte za špičky, ale při provedení cviku se vám kulatí záda, je vaše flexibilita průměrná a je třeba zadní stranu stehen pravidelně protahovat.
* Pokud se s rovnými zády chytnete za špičky bez větších problémů, vaše flexibilita je výborná nebo jste hypermobilní.

TEST NA ZKRÁCENÉ ZÁDOVÉ SVALY

Sedněte si na zem, nohy lehce pokrčte v kolenou. V této poloze zkuste položit hlavu na kolena, nohy postupně propínejte. Můžete se chytit za špičky.

Jak změříte svou kondici?

* Pokud ani nepřiblížíte hlavu ke kolenům, vaše zádové svaly jsou velmi zkrácené. Popřemýšlejte o návštěvě trenéra nebo fyzioterapeuta, s nímž se poradíte o dalším postupu.
* Pokud položíte hlavu na kolena, ale nohy máte pokrčené, měli byste se pravidelně protahovat, případně vyzkoušet skupinové hodiny typu pilates nebo jógy.
* Pokud položíte hlavu na kolena a nohy máte propnuté, vaše flexibilita je výborná nebo jste hypermobilní.

Doporučení trenéra Martina Šťastného:

Tento test můžete zároveň využít jako cvik. Ve výše uvedené poloze se snažte vydržet alespoň 40 vteřin a cvik dvakrát zopakujte. Nezapomeňte, že po každém protažení by měla následovat stabilizace. K té můžete využít například dříve zmíněný vzpor.

Příště si otestujeme: ROVNOVÁHA


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.