Začínáme s FLOWIN

Stojíte, sedíte, klečíte nebo ležíte na tenké desce o velikosti 1x1,4 m a rukama, chodidly, koleny nebo předloktími po ní silou proti odporu materiálu posouváte malé podložky. Plynulými tahy postupně posilujete a protahujete všechny svaly, a přitom nepřetěžujete klouby zbytečnými nárazy…

FLOWIN – to je nový koncept cvičení k efektivnímu posílení a protažení celého těla. Vznikl ve Švédsku, rychle se rozšířil do celého světa a díky svým zdravotním přínosům byl rychle akceptován nejen trenéry vrcholových sportovců a instruktory ve fitcentrech, ale i fyzioterapeuty a rehabilitačními pracovníky. U nás jej nyní testuje také tým docenta Pavla Koláře na Klinice rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice Motol v Praze.

Nic neošidíte
„Nejedná se o prosté klouzání, ale posun malých destiček vůči velké desce, který se děje tahem a skluzem proti odporu materiálu,“ zdůrazňuje Master trainer FLOWIN Mgr. Jan Větrovský. Cvičení je (podobně jako metoda pilates) primárně určeno k posílení svalstva v rámci anaerobního tréninku, většinou se při něm nedosahuje tepové frekvence potřebné pro spalování tuků. Hubnutí však není hlavním účelem, nejpodstatnější výhodou je zapojení i hluboko uložených svalů stabilizačního systému páteře, klíčových pro „sedavý“ životní styl současného člověka. Tyto svaly sice zaktivujete i při cvičení na balančních míčích či polokruhových, vypouklých čočkách zvaných bosu nebo také při tréninku TRX (total-body resistance exercise – cvičení v závěsu na popruzích), u FLOWIN se ovšem přidává nutnost překonávat odpor. Navíc při něm nic „neošidíte“. „Může se stát, že zvlášť při ochablých břišních svalech zpočátku neuděláte ani cvik, který na pohled vypadá velmi jednoduše,“ upozorňuje Master traper Větrovský, „každý pohyb v rámci FLOWIN se však dá modifikovat a přizpůsobit tak, abyste ho zvládli, měli ze cvičení radost a přitom si postupně zvyšovali kondici.“ FLOWIN vás donutí zapojit svaly hlubokého stabilizačního systému páteře. Pokud to neuděláte, cvik nezvládnete.

Cvičit může (skoro) každý
Koncept FLOWIN v současné době nabízí přes 300 libovolně kombinovatelných cviků a stále přibývají další. Při cvičení využíváte hmotnost svého těla jako přirozenou zátěž, která se zvyšuje odporem při tření malých podložek o velkou desku. Zátěž můžete libovolně regulovat tlakem na podložku, frekvencí a rozsahem pohybů, a dokonce změnou počtu opěrných bodů (opíráte se například jen o jednu ruku místo obou). „Začátečníci se většinou snaží o vysoké tempo a co největší rozsah, cennější je však pomalé, ale precizní provedení při dokonalé stabilitě v dané poloze,“ připomíná nejčastější chyby nováčků Master trainer Větrovský. Plynulost pohybů brání zbytečné námaze kloubů a umožňuje zapojení všech svalů, proto je FLOWIN vhodný jak pro sportovce, tak pro zdravé netrénované lidi, a dokonce i pro jedince s mírnými zdravotními problémy – s počínající osteoporózou nebo artrózou, s močovou inkontinencí, zvýšeným krevním tlakem či stabilizovaným onemocněním křečovými žilami. „Samozřejmě, že lidé s artrózou mohou po cvičení cítit mírnou bolest, ale s tou žijí stále a tento pohyb jejich potíže určitě nezvětší – naopak pomůže zabránit zdravotním problémům nasedajícím na nedostatek pohybu. Vždy je však potřeba cvičit pod dohledem trenéra-specialisty, který má dostatečnou kvalifikaci pro práci s takovou klientelou,“ upřesňuje Jan Větrovský.

Bosky do kondice
Popularizační materiály a webové stránky o FLOWIN tvrdí, že kromě zpevnění povrchových svalů a posílení hluboko uložených stabilizačních svalů se můžete těšit na lepší koordinaci pohybů a rovnováhu, zvýšení vytrvalosti, obratnosti, pohyblivosti a výkonu včetně duševního. Cvičení přispěje k formování a větší symetrii vaší postavy, správnému držení těla a redukci hmotnosti. Úbytek kilogramů však nebude nijak razantní. Na druhé straně se dá cvičit příjemně, uvolněně, bez velkého pocení, zadýchávání a „zakyselování“ svalů (a tedy bez bolesti, „vlčího“ hladu po cvičení a potíží s regenerací). Ani boty nebudete potřebovat, u základní formy „basic“ (vhodné pro běžné návštěvníky fitcenter) se cvičí naboso a v pohodlném oblečení. U varianty „kruhový trénink“ (pro zdatné cvičence a sportovce) je sálová sportovní obuv žádoucí. Pro úplnost dodejme, že vedle variant „basic“ a „kruhový trénink“ existují i další – jedna spojuje cvičení FLOWIN s prvky pilates, druhá s využitím bosu v rámci kombinace v kruhovém tréninku. Postavit se dá i čistě strečinková lekce, kdy se plynulým posouváním podložek po desce dosáhne intenzivnějšího protažení.

Zpočátku radši s trenérem
Pomůcky na FLOWIN jsou k dispozici ve třech verzích. Ve fitkách se využívá profesionální verze pro vysokofrekvenční zátěž „FLOWIN PRO“. K domácímu použití slouží přenosná varianta „FLOWIN SPORT“, jejíž deska je měkká a dá se smotat do tvaru zavinuté karimatky. „FLOWIN PRO Niveus“ s bílou tréninkovou deskou je určena pro cvičení venku, třeba na slunci. Varianta „Sport“ stojí kolem 3500 korun, za tuto cenu ovšem s jistotou získáte originální, švédský výrobek. Osvojit si správné provedení cviků na lekcích vedených vyškoleným trenérem je již možné na řadě míst. Seznam najdete na www.flowin.cz v sekci „Partneři“. Na tomto webu jsou také instruktážní videa. „Návštěvou odborně vedených tréninků však nejen minimalizujete riziko přetížení určitých svalových partií a zranění, ale také získáte ze cvičení největší prospěch,“ uzavírá Mgr. Jan Větrovský.

PRO A PROTI
Cvičit mohou lidé obézní, maminky po porodu, senioři. FLOWIN naopak není pro ty, kdo aktuálně trpí bolestivými zraněními, problémy se srdcem nebo se prostě necítí dobře. Vynechat byste jej měli (stejně jako každou fyzickou námahu)po těžkém jídle nebo alkoholu a také od 12. Týdne těhotenství. „Pokud je však nastávající maminka zvyklá na tento typ pohybu a nechce se ho vzdát, lze lekci přizpůsobit tak, aby mohla cvičit až do 6.–7. měsíce těhotenství,“ připouští Jan Větrovský.

PROČ CVIČIT FLOWIN?

* Aktivuje hluboko uložené svaly stabilizačního systému páteře.

* Působí preventivně proti zraněním a bolestem zad.

* Podporuje vzpřímené a správné držení těla a správné postavení trupu a páteře vzhledem k pánvi.

* Posiluje a aktivuje svaly pánevního dna.

* Stimuluje bránici, zvyšuje kvalitu dýchání.

* Zlepšuje kondici a schopnost soustředit se.

* Prohlubuje souhru pohybu, dechu a skluzu, celkově harmonizuje.

Zajímavost:
U zrodu konceptu FLOWIN stála v roce 2003 skupina švédských elitních desetibojařů a fyzioterapeutů. Ti spolupracují na jeho zdokonalování i poté, co se tento tréninkový styl po roce 2007 rozšířil ze Skandinávie do celé Evropy, Kanady, Spojených států i Austrálie.

Zdroj: : Moje Zdraví, autor: Dita Váchová, odborná spolupráce: Mgr. Jan Větrovský, Active Life Academy, Rekondiční centrum VŠTJ Praha


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
Autor: Andrea (18.07.2013)
Z jakého roku je tento článek? Děkuji
Re:
Autor: Kamila (22.07.2013)
Z roku 2011.
Autor: rowen (10.06.2014)
mne sa podarilo schudnut 7kg za pol roka a citim ze mi vyrazne spevnelo brucho a to som chodila sem len 2x do tyzdna. Raz chcem mat take brucho ako nasa instruktorka :)