Zahřejte se při hot józe

Zdá se, že hot jóga je ideálním sportem právě pro zimní období, protože se cvičí ve 42 °C, což je o něco vyšší než naše vnitřní teplota těla. Sice se tak během cvičení potíte, ale neztrácíte tělesnou teplotu v prostoru a tkáň je tak neustále prohřátá.

„Bez ohledu na období je hot jóga i jakousi denní hygienou životního stylu. Když navíc trpíte bolestmi kloubů či zad, vlhko a chlad vám můžou v zimě hodně znepříjemnit život. Právě hot jóga je pro napravení takových bolestí ideální. Stejně jako pro případy, kdy jste během léta cvičení zanedbávali a najednou se cítíte ztuhlí,“ říká Tereza Bonnet Šenková, majitelka Bikram Yoga Prague.

DÝCHEJTE V KLIDU

Hot jóga dodává energii, povzbuzuje metabolismus, posiluje imunitu, a protože se u ní musí vzhledem k vysokým teplotám hodně pít, podporuje také vyplavování toxinů z těla. Díky tomu si umí poradit i s neustupující celulitidou. „Je dobré lekci zařadit i po zimních outdorových aktivitách, jako je lyžování či bruslení.

Protáhnete všechny zkrácené svaly s usazenou kyselinou mléčnou, kyselinu odplavíte a vypotíte, takže vás druhý den nebudou trápit ztuhlá stehna. Bát se nemusíte ani přechodů z nízkých venkovních teplot do vyhřátého cvičebního sálu. Už proto, že si cvičením zvýšíte imunitu,“ konstatuje Tereza Bonnet Šenková s tím, že po cvičení je ale zapotřebí dát si velký pozor na to, abyste se zase aklimatizovali a připravili se na návrat do minusových teplot.

POSUŇTE SE DOPŘEDU

Pokud vás napadá, že by bylo možná lepší jít si sednout do sauny a efekt bude podobný, není tomu tak.
V sauně se sice také příjemně zahřejete a vyplavíte toxiny z těla, ale spíše vás utlumí. „Naopak u hotjógy díky okysličení všech svalů energii spíše získáte,“ říká cvičitelka. Proto by hot jóga mohla být vůbec prvním druhem jógy, kterou zkusíte.

Vzhledem k vysokým teplotám sice vypadá náročnější, ale ne náhodou se jí také říká „beginners serie“ neboli pro začátečníky. „Je to totiž ideální začátek pro každého, kdo se rozhodne se sebou něco udělat. Posunout se kupředu. I proto se jí mimo jiné říká fyzická jóga. Všechno, co je fyzické, se mění. A je jen na nás jak,“ dodává Tereza Bonnet Šenková.

UŽIJTE SI TERAPII

Po počáteční aklimatizaci vám už cvičení půjde snadno. „Díky teplu totiž dochází k lepšímu prokrvení a okysličení. Hot jóga se tak stává kardiovaskulárním cvičením. Přispívá k posílení srdeční činnosti. Protože veškerá pojivová tkáň je dokonale zahřátá, předcházíme i zranění. Dostáváme se také mnohem hlouběji a protažením a stlačením měníme i strukturu zjizvených tkání.

Celé se to tak stává terapeutickou metodou. Jednoduše řečeno, teplo funguje jako urychlovač. Díky zahřátému tělu, které neklade fyzicky ani psychicky odpor, se stihneme dostat ke každé jeho části, tu posílit, protáhnout a prokrvit, a to intenzivně a efektivně. Takto pak vytváříme strukturu pro mentální odpočinek, tedy pro meditaci a následné načerpání energie,“ uzavírá jogínka.

Článek vyšel v časopise Dieta 01/2016.


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.