Zapojte do hubnutí BMR index!

Pokud se snažíte zhubnout, určitě znáte většinu pouček, jak na to. Slyšeli jste však o indexu BMR? Zní podobně jako index tělesné hmotnosti BMI, ale vyjadřuje něco něco úplně jiného. Pomáhá vám vypočítat, kolik kalorií byste měli denně přijmout, abyste mohli zhubnout. Také pomáhá řešit záhadu, proč starší lidé přibírají.

BMR je zkratka z anglického Basal Metabolic Rate, které znamená bazální metabolický výdej. Určuje energii, kterou tělo potřebuje k životu. Tedy k životu v naprostém klidu. Počet kalorií, které vyjadřuje, stačí pro základní životní funkce - činnost srdce, jater, ledvin a podobně. I takové trávení už je činnost navíc, která v BMR není zahrnuta.

BMR tvoří zhruba šedesát procent energie, které tělo denně potřebuje. Záleží samozřejmě na tom, jak moc je daný člověk aktivní. Zajímavé je, že se BMR index s věkem snižuje. Starší lidé také často méně sportují a celkově se hýbou než mladší, proto jim stačí menší energetický příjem. Zavedené návyky se však často obtížně mění, a proto lidé s přibývajícím věkem přibírají.

BMR se počítá podle výšky a váhy, svoji roli hraje také pohlaví. Nejjednodušeji svoje BMR zjistíte z této kalkulačky, kde zvolíte výšku (height) v metrech, váhu (weight) v kilogramech a věk (age). Myslete však na to, že číslo, které vám vyjde, vyjadřuje pouze energii potřebnou pro základní životní funkce. Pokud jste velmi aktivní sportovec, vynásobte jej 1,8, pokud středně aktivní, můžete násobit 1,3. Pokud se vůbec nehýbete, doporučujeme násobit 1,1. Tolik kalorií byste měli denně maximálně přijmout, jinak bude snaha o zhubnutí marná.

Pokud se snažíte zhubnout pomocí počítání kalorií, doporučujeme vám použít kalkulačku, která vám spočítá, kolik při jaké činnosti spálíte kalorií. Pak si svůj ideální denní příjem můžete detailně vypočítat.

Další články k tématu


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.