Zázračných 5 Tibeťanů je balzámem pro tělo a duši

Bolesti zad a šíje trápí čím dál více lidí. Stejně tak stres, únava a s tím související špatná nálada a celkově negativní přístup k životu. I když všichni víme, že zdravý pohyb by dokázal velkou část těchto potíží zmírnit nebo úplně vyloučit, vymlouváme se, že nemáme na pravidelné sportování čas. Hledáte-li také každou minutu, vyzkoušejte 5 Tibeťanů. Snad žádné jiné cvičení s vámi za tak krátký čas neudělá větší změnu.

Jogistický systém pěti energizujících póz pochází z Tibetu. Někde se tam prý ukrýval klášter, jehož mniši znali tajemství věčného mládí. Jeden vysloužilý důstojník britské armády údajně této klášter našel a podle jeho vyprávění pak jeho přítel Petr Kelder sepsal knihu 5 Tibeťanů, jež cvičení proslavila po celém světě.

Hlavní výhodou cvičení je, že jej můžete provádět sami doma – stačí dostatek prostoru a měkká podložka. Pro začátek je však určitě dobré, pokud vám cviky předvede zkušený lektor, který opraví začátečnické chyby. Jakmile budete vědět, jak na to, nic vám už nebrání najít si svoji každodenní čtvrthodinku, která ale pro vaše tělo i mysl dokáže mnohé.

Pět Tibeťanů má pomoci rozhýbat energetické proudy (čakry) a centra (meridiány) v těle. Většina z nás má v těchto drahách nějaký blok, kvůli kterému nemůže energie volně proudit. Dostane-li energie opět svůj prostor, i dlouhodobé neduhy zmizí. Díky tomu budete mít zdravější tělo i mysl, naučíte se správně dýchat a výsledkem by mělo být odbourání stresu a celkově pozitivnější přístup k životu.

Konkrétněji se dá očekávat například to, že zpevníte svaly, okysličíte tělo, vyrovnáte správně hladinu hormonů, zlepšíte pevnost kostí, zrychlíte metabolismus (tedy i zhubnete), vyčistíte lymfatický systém a napomůžete detoxikaci těla. Viditelný efekt bude díky tvarování svalů patrný i na vaší postavě.

A jak na to?


Cvičte nejlépe ráno nebo večer, ne dříve než tři hodiny po jídle. Oblékněte si volné prodyšné oblečení, které vás nebude omezovat v pohybu. Každý z pěti cviků by měl být v ideálním případě opakován jedenadvacetkrát. Větší počet už není žádoucí. Samozřejmě jako začátečník ale začnete s mnohem menším počtem cviků, minimum je tři. Základem je provádět cvik správně, pak teprve můžete zvýšit i počet. Chcete-li Tibeťany dodržovat opravdu důsledně, zvyšujte počet opakování vždy tak, abyste stále zachovávali liché číslo.

PRVNÍ TIBEŤAN:

Vzpřímený postoj, ruce v rozpažení kolmo k tělu dlaněmi dolů, nohy propnuté. Poté otáčení drobnými krůčky kolem své osy ve směru hodinových ručiček, každé otočení o 360 stupňů je jedno provedení cviku. Lepší je otáčet se pomalu s důrazem na správné dýchání, které by mělo vycházet ze břicha. Cílem Prvního Tibeťana je celkově zlepšit energii organismu.

DRUHÝ TIBEŤAN:


Leh na zádech, ruce podél těla, dlaně směrem k zemi, natažené nohy. Pomalý výdech, při kterém se nohy zvedají nahoru do pravého úhlu. Hlava je bradou přitlačena na hrudník, záda a pánev se dotýkají podložky. Při nádechu návrat zpět do výchozí polohy. Cílem je posílení břišních a zádových svalů a úprava látkové výměny.

TŘETÍ TIBEŤAN:


Výchozí pozicí je klek na kolenou (lýtko a stehno svírají pravý úhel) s nohama těsně u sebe, paže visí volně podél boků, brada poklesne k hrudníku. S nádechem se hlava zvedne a tělo se zakloní v pase, jak nejdál je to možné. S výdechem návrat zpět do výchozí polohy. Všechny pohyby by měly být plynulé a ve stejném tempu. Třetí Tibeťan má zlepšit srdeční činnost, posílit imunitu a krční svalstvo.

ČTVRTÝ TIBEŤAN:


Sed na zemi s nataženýma nohama, vzdálenost mezi chodidly je asi třicet centimetrů, dlaně směrují k zemi, brada spočívá na hrudi. S nádechem se hlava zaklání a současně se zvedá tělo: kolena se ohnou, ruce se opírají o zem. V pozici je třeba chvíli vydržet s napnutými svaly. S výdechem návrat do výchozí pozice. Cvik stimuluje žlázy s vnitřní sekrecí.

PÁTÝ TIBEŤAN:


Leh na břiše, obličej k zemi, zapření se o dlaně a prsty nohou, na kterých spočívá váha těla. Následuje střídání, kdy se tělo prohýbá dozadu – hlava je přitom v záklonu – nebo dopředu, kdy je brada přitisknuta k hrudi, tělo se přitom zvedá do tvaru písmene V. Prohnutí vzad se děje při nádechu, ohnutí dovnitř při výdechu. Cvik pomáhá správné funkci žláz s vnitřní sekrecí.

Zpočátku asi budete mezi jednotlivými opakováními cviků potřebovat pauzu, postupně však budete vše dělat plynuleji. Cílem je dostat se na závěr ke 21 opakováním v jediném sledu, bez přestávky. Po ukončení série všech pěti cvičení si lehněte na břicho, rozpažte ruce a klidně relaxujte, dokud se dýchání nezklidní. Nečekejte samozřejmě, že výsledky 5 Tibeťanů uvidíte ihned, hlavní je proto vytrvat. Při správném provádění potrvá zhruba čtvrt roku, než pocítíte změnu. Ta ale bude stát za to.

ZDROJ: Kateřina Kozmová


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.