Zpátky do formy vám pomohou v rekondičním centru

„Přestala jsem držet diety a začala cvičit.“ Tento recept na štíhlou linii už zařadilo ke svým oblíbeným mnoho návštěvnic, ale také návštěvníků rekondičních a fitness center.

Mezi klienty rekondičních center převažují dámy mezi 45. a 60. rokem života, se sklonem k obezitě a dalším projevům takzvaného metabolického syndromu – tedy k cukrovce, vysokému krevnímu tlaku a zvýšené hladině krevních tuků (lipidů), hlavně „zlého“ LDL cholesterolu. Ke cvičení se protrápily roky střídavého hladovění a opětovného nabírání váhy v důsledku neúprosného jo-jo efektu – a zjistily, že pohyb opravdu funguje. Nejen že se jim podařilo zredukovat tělesný tuk a zmenšit svoji konfekční velikost. Zpevněním svalů si zvýšily bazální metabolismus a klidový výdej energie, a tak si teď dokonce mohou občas dopřát oblíbené pochoutky, donedávna zapovězené kvůli vysokému obsahu kalorií. Jak to, že nevsadily na pohybovou aktivitu dříve?

Proč rekondiční centrum

„Pro každého z nás je nejtěžší přimět se k něčemu, co nám není přirozené,“ říká odborný asistent 3. interní kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze MUDr. Martin Matoulek, Ph.D. „Kdo je povahou dietář a k pohybu nemá vypěstovaný vztah, bude raději celé roky bezvýsledně zkoušet různé úpravy jídelníčku a stravovacího režimu, než by se začal hýbat,“ doplňuje lékař. Sám působí i jako předseda Vysokoškolské tělovýchovné jednoty (VŠTJ) Medicina Praha, pod jejímiž „křídly“ funguje v Praze v Salmovské ulici již devátým rokem jedno z rekondičních center. Doktor Matoulek jej spolu s dalšími nadšenci založil v roce 2003 z potřeby udělat pro pacienty obezitologického centra 3. interní kliniky 1. LF UK a VFN něco víc než jim jen předepsat redukční dietu a prášky na tlak, diabetes či vysoký cholesterol. Vždyť mnoho z nich zároveň trpí bolestmi zad a kloubů, řídnutím kostí (osteoporózou), depresemi nebo sociální izolací a na všechny tyto těžkosti pohyb zabírá náramně dobře.

Co nám dává pohyb:

♥ lépe fungující srdíčko a oběhový systém,

♥ vyšší energetický výdej, redukci tělesného tuku,

♥ pozitivní změny v látkové výměně,

♥ potlačení osteoporózy,

♥ lepší obranyschopnost vůči infekcím a „banálním“ onemocněním typu nachlazení,

♥ duševní pohodu a odolnost vůči stresu,

♥ hezčí postavu (boky, stehna, břicho),

♥ růst svalové hmoty a tím zvýšení klidového metabolismu,

♥ více síly, obratnosti, vytrvalosti, pohyblivosti,

♥ odstranění svalových dysbalancí (nerovnováhy),

♥ prevenci a potlačení bolestí zad.

Cvičení a fyzická aktivita:

* tlumí depresi, smutek, únavu,

* snižuje napětí či úzkost,

* navozuje pocity klidu,

* vyplavuje hormony dobré nálady (endorfiny),

* povzbuzuje vitalitu,

* zvyšuje motivaci a sebehodnocení.

Lepší nálada a více kontaktů

Osteoporóza bývá přímým důsledkem nedostatku fyzické aktivity, neboť bez přirozené zátěže nemůže v kosti probíhat neustálý a nezbytný proces přestavby a obnovy kostní hmoty. Lékem na deprese bývají hormony dobré nálady – endorfiny, jež se vyplavují právě při pohybu. „Antidepresivní účinek pohybu nacházíme u lidí, kteří dříve byli zvyklí cvičit a hýbat se. Zato jej obtížně hledáme u těch, kteří nikdy pravidelně nesportovali,“ potvrzuje doktor Matoulek. Zároveň upozorňuje, že nevhodně volená (tj. příliš intenzivní) zátěž naopak může prohloubit již existující depresi.
Ojedinělé dvě hodiny aerobiku nebo cvičení na gymnastických míčích chmury nezaženou – důležité je cvičit kontinuálně alespoň dva až tři měsíce. Dalším kladem cvičení ve skupině lidí s podobnými zdravotními potížemi a cíli je rozšíření společenských kontaktů. Společné snažení, možnost porovnat si vlastní úspěchy s ostatními i uznání ze strany druhých významně zvyšují sebehodnocení. Domyšleno do důsledků to pomáhá předcházet suicidiálnímu (sebevražednému) jednání. Také proto mají v RC Salmovská speciální rekondiční program pro seniory, kteří často bývají osamělí.Není třeba se stydět, že jste už roky necvičili a nejste zrovna obratní, s tím se zkrátka počítá.

Pohyb pod dohledem

V RC Salmovská klienti mohou redukovat tuk aerobním pohybem na rotopedech, běhacích pásech, orbitrecích nebo veslařských trenažérech. Svalovou sílu a pohyblivost si zvyšují v rámci populárního kruhového tréninku. Balančním cvičením na fitballech řeší svalové dysbalance (nerovnováhu), včetně ochabnutí svalů kolem páteře, důležitých pro správné držení těla. Skupinovou hodinu zumby, pilates, bodystylingu či zdravotního tělocviku mohou absolvovat v tělocvičně Gymnázia Na Vítězné pláni. To vše pod dohledem instruktorů, kteří se všem cvičencům, ale zvláště nováčkům osobně věnují, motivují je a trpělivě opravují chybičky v provádění cviků. Samozřejmostí je vstupní konzultace s důrazem na stanovení zdravotních rizik cvičení. Získáte přesné údaje o složení svého těla z hlediska podílu vody, tuku a svalové hmoty i doporučení jak je dostat do správného poměru. Pokud by pro vás pohyb představoval opravdu vysoké riziko, pozvou vás na 3. interní kliniku ke komplexnějším zátěžovým testům na bicyklovéminstruktorům v rekondičním centru určit bezpečnou a optimální intenzitu „tréninku“ s ohledem na výkonnost srdečně-cévního systému. „Ideální je najít pro konkrétního člověka činnost, která mu nejen prospěje a neuškodí, ale navíc ho bude aspoň trochu bavit, aby u ní dlouhodobě vydržel,“ zdůrazňuje Martin Matoulek psychologický aspekt výběru pohybové aktivity.

Dvakrát týdně je minimum

Jako nováčci budete v rekondičním centru začínat v aerobní místnosti, kde si během pár týdnů zvyknete na zátěž a určitou intenzitu tréninku. Pak můžete přidat posilování a doplňková cvičení k odstranění dysbalancí, kterými v důsledku sedavého životního stylu trpí většina populace. S odborníky v RC také můžete zdarma konzultovat aktuální problémy, například přechodné zvýšení tlaku či hladiny cukru v krvi. Pokud už nějakou dobu cvičíte, ale výsledky ne a ne přijít, v klidu s vámi rozeberou a vyřeší případnou frustraci a způsob nápravy. Cvičební hodina vyjde s permanentkou na 60 Kč, jednotlivý vstup je o 20 Kč dražší. Optimální je chodit dvakrát týdně a o víkendu přidat některou přirozenou pohybovou aktivitu, třeba delší svižnou procházku, projížďku na kole nebo plavání. „Otevřeno máme sedm dní v týdnu, ve všední dny od sedmi ráno do půl deváté večer. Po registraci je možné si rezervovat jednotlivé lekce pohodlně přes internet,“ dodává vedoucí RC Salmovská Mgr. Lucie Životská. Rekondiční centrum VŠTJ Medicina Praha má pobočky i v Mladé Boleslavi, Českých Budějovicích, Plzni, Litoměřicích, Tachově a Karlových Varech. Nestačí vám cvičit pod střechou? Pak můžete vyrazit s instruktory na nordic walking nebo využít nabídky rekondičních prodloužených víkendů a týdenních pobytů v přírodě.

Zátěžové testy? Bezpečnější než dobíhat autobus!

Vyšetření na bicyklovém ergometru probíhá tak, že šlapete na stacionárním kole a přístroje monitorují činnost vašeho srdce a krevní tlak při postupně se zvyšující zátěži. Při spiroergometrickém vyšetření vám navíc pomocí speciální masky na obličeji v průběhu zátěže měří spotřebu kyslíku a množství vydechovaného oxidu uhličitého. Podle získaných hodnot se nejlépe posoudí, nakolik je srdce schopno plnit svou funkci. „I když jste krátkodobě vystaveni zátěži těsně pod úrovní svého maxima, pro srdíčko to není velké riziko už proto, že test podstupujete pod dohledem. Pro srovnání: Dobíhání tramvaje nebo autobusu představuje mnohem větší nebezpečí. K fyzickému výkonu se totiž přidává emoce (doběhnu, nedoběhnu?) spojená s vyplavením stresových hormonů, které dále zvyšují nároky na práci srdce,“ vysvětluje MUDr. Matoulek.

„Rekondiční centra (RC) mají oproti běžným fitness centrům výhodu – umíme zde pracovat s klienty s různými nemocemi a pohybovými omezeními. Doporučení od lékaře však pro cvičení u nás nepotřebujete. Přijít může i relativně zdravý člověk, který si chce zvýšit kondici nebo se zbavit civilizačních neduhů a bolestí,“ říká zakladatel Rekondičního centra Salmovská v Praze MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Více informací a on-line odbornou poradnu zdravého životního stylu najdete na webových stránkách www.vstj.cz a www.zijzdrave.cz.

ZDROJ: Moje Zdraví 5/2012 Dita Váchová, odborná spolupráce: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D. 3. interní klinika 1. LF UK a VFN v Praze


Byl pro Vás článek užitečný?

  

Diskuze k článku

Chcete sledovat diskuzi ke článku e-mailem?
K článku zatím nejsou žádné komentáře. Chcete-li vložit komentář, klikněte na tlačítko Nový komentář.